Jej pozitívne výsledky tak okamžite spustili vlnu opatrení v našom kultúrnom stánku, ktorý začal konať. Po tejto rane však prišli opatrenia vlády a budova SND zostala od 9. marca zatvorená nadobro. Všetkých 900 zamestnancov je doma a generálny riaditeľ SND Peter Kováč priznal, že divadlo čakajú poriadne krušné chvíle. Po tom, čo sa dovalil do Európy koronavírus, ktorý spôsobuje ochorenie COVID-19, výnimkou nezostalo ani Slovensko a Slovenské národné divadlo.
Ako informoval koncom februára Nový Čas, garderobierka z divadla, ktorá bola aj s hercami na zájazde v Bruseli, bola pozitívne testovaná. Našťastie sa nikto iný nenakazil a ako informoval samotný riaditeľ Kováč: „V piatok (27. 3, pozn. red.) som dostal správu, že už je doma z nemocnice a bude ešte 14 dní v karanténe. U ostatných zamestnancov sa neprejavili príznaky choroby, momentálne monitorujeme všetkých, tak verím, že to tak aj zostane,“ priznal v rozhovore pre portál mojakultura.sk.
Ako sa však ukazuje, SND čakajú veľmi ťažké časy a všetci zamestnanci sa musia momentálne tiež uskromniť. „Do práce chodia iba zamestnanci, ktorí nevyhnutne musia. Predovšetkým ja, ktorý tu musím byť od rána do večera. Umelci sú doma, tanečníci baletu denne trénujú, orchestrálni hráči sólovo cvičia, iste aj speváci – hovorí sa tomu domáca príprava,“ povedal Kováč, ktorý musel takmer 900 zamestnancom siahnuť aj na platy. „V zmysle príslušných ustanovení Zákonníka práce sú od deviateho marca doma či v práci za tzv. priemernú mzdu.“
Ťažké rozhodnutia
Generálny riaditeľ Peter Kováč stojí v týchto dňoch, týždňoch a mesiacoch pred zložitými existenčnými otázkami. „Vidím tri scenáre. Celkom optimistický, pesimistický a čierny. Za celkom predstaviteľné považujem to, že budeme musieť znížiť počet chystaných premiér, prehodnotiť kompletné dramaturgické plány tak, aby sme minimalizovali náklady a maximalizovali tržby,“ priznal svoje obavy Kováč, ktorý hovorí aj o veľkých finančných stratách.
„Divadlo sme museli zavrieť v čase, keď sme mali výborne predané predstavenia v činohre, balete a po dlhšom čase aj v opere. Mali sme predané vstupenky asi za 225 000 eur, túto sumu sme sľúbili vrátiť v čase, keď na to budeme mať, prípadne ponúkame našim divákom možnosť, že zakúpené vstupenky budú platiť na najbližšie predstavenie tej istej inscenácie. Pre nás týždeň zavretého divadla znamená stratu na tržbách zhruba 100 000 eur,“ dodal.