To zažívajú v súčasnosti na infolinke Úradu verejného zdravotníctva v Bratislave, určenej na získanie informácií o koronavíruse. Epidemiologička Alexandra Bražinová tam pracuje od začiatku epidémie a pri nápore volaní zaškolila aj medikov, s ktorými dennodenne odpovedá na otázky pacientov. Čo je na ich práci najťažšie?
Na Úrade verejného zdravotníctva ste zodpovedná za informovanie pacientov, čo sa týka ochorenia COVID-19. Čo to konkrétne v praxi znamená?
- Na Regionálnom úrade verejného zdravotníctva v Bratislave robím terénnu epidemiológiu, čiže teraz v rámci pandémie COVID-19 volám ľuďom, ktorí boli testovaní na nový koronavírus a bol u nich potvrdený pozitívny výsledok. U týchto ľudí zabezpečujem, aby zostali v domácej karanténe, zisťujem, s kým boli v úzkom kontakte, a potom aj ich kontaktom volám. Koho treba, pošlem na odber, na test na koronavírus a tiež sa uistím, aby zostali doma v izolácii. Na infolinke pre verejnosť som slúžila zo začiatku, ale keď sa to potom popri hlavnej epidemiologickej práci nedalo stíhať, tak sme zaškolili medikov.
Koľko ľudí pracuje na linkách a absolvovali ste na to nejaké špeciálne školenie?
- Teraz sa na tejto linke strieda asi 10 medikov. Nemáme na to žiadne špeciálne školenie. Denne sledujeme najnovšie informácie prezentované v médiách, aby sme ich mohli sprostredkovať volajúcim. Všetko, čo medici nevedia zodpovedať, konzultujú s nami, epidemiológmi.
Čo je na vašej každodennej práci najnáročnejšie? Resp. čo vás na nej frustruje?
- Ľudia čakajúci na výsledok sa obávajú, čo im poviem, a keď ich musím informovať, že výsledok bol pozitívny, čiže majú vírus, tak sú často dosť vydesení. Snažím sa to preto hovoriť tak, aby som ich upokojila, zdôrazňujem, že väčšina prípadov prebieha s miernymi príznakmi alebo dokonca často úplne bez príznakov. Tiež vysvetľujem, že kým budú mať príznaky mierne ako pri prechladnutí či chrípke, tak nič iné ako domáca liečba sa aj tak nerobí.
Čiže stačí, aby sa liečili doma, pri horúčke ju zrážali bežnými liekmi, čo používajú aj inokedy, na kašeľ si dali to, čo majú overené. Samozrejme, ak sa príznaky zhoršia, radíme im, aby sa telefonicky poradili so svojím lekárom, alebo v prípade závažných zdravotných problémov volali 155.
Frustrujúce je, že my sa snažíme robiť všetko na udržanie tejto epidémie pod kontrolou, ale je veľa vecí, ktoré nevieme ovplyvniť. Napríklad doposiaľ boli možnosti odberu vzorky (výter z nosa a hrdla) limitované, v posledných dňoch sa to už zlepšilo.
Ako postupujete, keď máte nakazeného? Začnete hľadať sieť ľudí, s ktorými sa nakazený stretol? Čo nasleduje potom?
- Keď z laboratórnych výsledkov zistíme prítomnosť nového koronavírusu u konkrétneho človeka, zavoláme mu, oznámime mu výsledky a informujeme ho, že musí byť od tohto dňa 14 dní v karanténe. Opýtame sa ho na zdravotný stav, poradíme mu v liečbe. Veľmi dôležité je, že zisťujeme, s kým všetkým sa stretol v posledných dňoch pred tým, ako sa uňho prejavili príznaky.
Tým, s ktorými bol v úzkom kontakte (zlaté pravidlo je, že úzky kontakt je kontakt po dobu 15 minút a viac, na vzdialenosť menej ako 2 metre), tiež zavoláme, oznámime im, že musia zostať v karanténe, poinformujeme sa o ich príznakoch. V prípade potreby im nariadime odber vzorky na test na nový koronavírus.
Sledujete aj to, či ľudia dodržujú karanténu?
- To nie je v našej kompetencii a ani v našich možnostiach. Nedodržiavanie karantény kontroluje polícia.
Ktoré otázky na infolinke vás najviac prekvapili?
- Napríklad žiadosti, aby sme prišli skontrolovať pani na pošte, ktorá kýcha a kašle, či nemá koronavírus, alebo ako veľmi treba umývať psa po prechádzke vonku, aby domov nepriniesol nákazu.
Ale vo chvíli najvyššieho zúfalstva si pripomeniem slová jednej pani, ktorej som predvčerom v noci podrobne a trpezlivo vysvetlila všetky príznaky, spôsoby prenosu a riziká infekcie novým koronavírusom. Všetko si to vypočula, popýtala sa a na koniec mi dojatá povedala: „V mene celého národa vám ďakujem, že sa o nás staráte...“
Je hovorov menej ako po ohlásení prvých nakazených?
- Teraz už fungujú linky viacerých inšitúcií, takže je to lepšie, ale pár týždňov zvonil telefón nonstop.