Mala totiž najlepší projekt revitalizácie, vďaka čomu získala až 17 električkových vozňov zo Švajčiarska. Ako vysvetlil riaditeľ železnice Aleš Bílek, získaním týchto električiek za 75 772 eur ušetrili neuveriteľných 51 miliónov €, ktoré by museli vynaložiť na nákup nových vozňov. Čiernohronská železnica, ktorá vlani oslávila 110 rokov, je svetovým unikátom. Kedysi slúžila na zvážanie dreva, prepravu ľudí, ale aj munície pre partizánov. Vozili sa po nej aj hrdinovia kultovej komédie Nevera po slovensky a filmu Pokoj v duši.
Jej prevádzka bola definitívne zastavená v roku 1982. Od mája 1992 prevádzkujú obľúbenú turistickú atrakciu – úzkokoľajnú lesnú železnicu s rozchodom 760 mm, ktorá je národnou kultúrnou pamiatkou, nadšenci z Čiernohronská železnica, n. o. Ročne sa tam prevezie 70-tisíc návštevníkov. Na trati sa však podpísal zub času. Preto v rámci jej obnovy sa úzkokoľajka rozhodla uchádzať o zánovné vozne zo Švajčiarska a podarilo sa.
Nielen pre turistov
Električky s príslušnou infraštruktúrou získali od spoločnosti Walderburgerbahn. Švajčiari vyhodnotili projekt z Horehronia ako najúspešnejší spomedzi 6 ponúk z Nemecka, Rakúska a Rumunska.
„Ešte spracovávame definitívnu projektovú dokumentáciu pre obnovu a elektrifikáciu železničného úseku budúcej trate Podbrezová – Valaská – Hronec – Čierny Balog. Predpokladá sa, že túto trať by mohlo v budúcnosti využívať okolo tisíc cestujúcich denne. Za ideálneho stavu očakávame realizáciu a dokončenie celého projektu Revitalizácia Čiernohronskej doliny do piatich rokov,“ vysvetlil riaditeľ železnice Aleš Bílek. Profitovať z obnovy však nebudú iba turisti. Vozne budú i s podporou Banskobystrického samosprávneho kraja zabezpečovať aj cestu do práce pre zamestnancov Železiarní Podbrezová či Zlievarní Hronec – ZLH PLUS Hronec.
Kedy pocestujeme
Ponuka električiek pre úzkokoľajky je v Európe limitovaná. „Nám sa to podarilo za 80 000 švajčiarskych frankov (čo je v prepočte 75 772 €), čím sme ušetrili približne 51 mil. €, ktoré by sme museli vynaložiť, ak by sme kupovali nové vozne,“ pripomenul Bílek. Električky by mali prísť na Slovensko na jar v roku 2021. Prevážať ich bude po ceste česká firma, ktorá sa na prevoz električiek špecializuje. „Riadiace vozne, ktorých je 10 kusov, majú 49 miest, a motorové, ktorých je sedem, majú kapacitu 37 miest,“ spresnil Bílek a dodal, že do budúceho roka ešte musia pripraviť pozemok pre depo.
Vlak zo Švajčiarska
Výroba: 1992 - 1995
Rýchlosť: 40 km/h
Vozne: 17
Trasa: Liestal - Waldenburg s dĺžkou 13,1 km
Rozchod koľají: 750 mm