Dokument je rozdelený na 17 kapitol a najviac pozornosti sa venuje témam bezpečnosti a zlepšenia starostlivosti o zdravie obyvateľstva. Nový Čas sa opýtal odborníkov na vybrané oblasti, čo si o bodoch programu myslia.
Vzdelávanie
- možnosť poskytovať príspevok rodičom dieťaťa od 3 rokov, ktoré sa z kapacitných dôvodov nedostalo do MŠ, aby deti ohrozené rizikovým prostredím povinne navštevovali materskú školu od 3 rokov
- zvýšiť platy pedagógov v závislosti od možnosti štátneho rozpočtu
- otvorenie trhu s učebnicami
- podporia odoberania podvodne získaných titulov
- eliminovať nekvalitné študijné odbory VŠ
- Oceňujem, že minister školstva dal túto kapitolu pripomienkovať viacerým odborníkom, a to je dôležitý signál, že ak chce školstvo meniť, tá spolupráca je nevyhnutná. Ak by som bol poslanec Národnej rady, tak za toto PVV osobne dvihnem ruku, aj keď na druhej strane je tam naozaj čo zlepšovať. Očakávam, že ministerstvo školstva vypracuje k tomu veľmi podrobný akčný plán. Na veľkú diskusiu je návrh, aby deti z rizikového prostredia povinne navštevovali materskú školu od 3 rokov.
plusy
+ v PVV je priamo napísané, že sa bude riešiť a reformovať obsah vzdelávania
+ snaha o zmenu foriem a metód výučby, aby deti neupadali v triedach do bdelej kómy, lebo si musia len písať poznámky
mínusy
- je v ňom príliš veľa formulácií typu „zvážime“, „vyvinieme úsilie“ alebo „otvoríme diskusiu“
- chýbajú konkrétnejšie ciele v oblasti vedy, výskumu a inovácií
Zdravotníctvo
- pohodlné a bezplatné objednávanie k lekárovi na webe
- zadefinujú štandardnú zdravotnú starostlivosť - čo bude garantované - diagnostika a liečba
- zdravotné poisťovne budú musieť pacientom s podozrením na nádorové ochorenie zabezpečiť operáciu do 14 dní od indikácie klinickým onkológom
- vytvorenie pacientskeho ombudsmana
- zvýšenie priemernej mzdy zdravotným sestrám na 110 % priemeru na Slovensku
- Programové vyhlásenie súčasnej vlády v oblasti zdravotníctva je síce viac ako dvojnásobne dlhšie ako zdravotnícky program predošlej vlády, ale čo sa týka (ne)konkrétnosti jednotlivých opatrení, sú si podobné. Plány Matovičovej vlády v zdravotnej politike sú často len naznačené, resp. príliš všeobecne formulované. Účinná verejná kontrola a hodnotenie plnenia programu budú preto oveľa komplikovanejšie. Takisto ťažké, ba väčšinou nemožné je z PVV zistiť, akým spôsobom chce minister. deklarované sľuby plniť.
plusy
+ zámer vlády, že sa bude rozhodovať na základe kvalitných dát a systematicky zreformuje dátovú politiku, vrátane zefektívnenia vykazovania a odstránenia duplicít vo vykazovaní do rôznych inštitúcií
+ oceňujeme, že si vláda dala za úlohu systematicky sledovať a vyhodnocovať merateľné ciele v oblasti zdravia, čo sa týka medicínskych a zdravotných indikátorov, ako aj ukazovateľov finančnej efektívnosti
mínusy
- charakteristickou črtou zdravotníckeho programu vlády je, že oveľa viac ako zodpovedný prístup k dlhodobej udržateľnosti systému sa uprednostňujú opatrenia, ktoré sú ľúbivé, možno niekto by ich nazval až populistické, a ktoré si vyžadujú nemalé prostriedky - nepochopiteľný je pre nás úmysel zaviesť demograficko-geografické kritériá na otvorenie novej lekárne; opodstatnenosť takejto regulácie nie je postavená na žiadnom robustnom medicínskom dôkaze, že je to v prospech pacienta
- určitý rezervovaný postoj k už pripravenej stratifikácii nemocničnej siete; namiesto jej úpravy, dokončenia a rýchlej implementácie sa v PVV konštatuje, že budeme znovu vypracovávať „analýzu spotreby zdravotnej starostlivosti (zohľadňujúc regionálne špecifiká)“ a na základe definovanej regionálnej potreby vláda navrhne reformovať nemocničnú sieť