Práca
7. Zamestnávateľ ma na pracovisku nepotrebuje, pretože na zabezpečenie chodu prevádzky mu postačuje menší počet zamestnancov. Môže mi nariadiť čerpanie dovolenky zo dňa na deň?
Počas krízovej situácie a dva mesiace po jej odvolaní je zamestnávateľ oprávnený nariadiť zamestnancovi čerpanie dovolenky najmenej 7 dní vopred a dovolenku prenesenú z predchádzajúceho kalendárneho roka dokonca najmenej 2 dni vopred. Zamestnávateľ je pri nariadení dovolenky povinný rešpektovať plán dovoleniek určený so súhlasom zástupcov zamestnancov (odborov), ak u neho pôsobia. Nič však zamestnávateľovi nebráni, aby sa aj v čase krízovej situácie dohodol s odborármi na zmene plánu dovoleniek, alebo aby sa dohodol so zamestnancom na čerpaní dovolenky individuálne.
8. Čo ak zamestnanec pri prekážkach v práci na strane zamestnávateľa nesúhlasí s náhradou mzdy vo výške 80 % jeho zárobku?
Prekážka v práci na strane zamestnávateľa je stav, počas ktorého zamestnávateľ nie je objektívne schopný prideľovať zamestnancovi prácu. Od 4. 4. 2020 môže zamestnávateľ, ktorého činnosť bola počas krízovej situácie a dva mesiace po jej odvolaní zastavená alebo obmedzená, na základe rozhodnutia orgánu verejnej moci zo zákona jednostranne rozhodnúť o poskytovaní náhrady mzdy zamestnancom počas prekážok v práci na strane zamestnávateľa vo výške 80 % priemerného zárobku zamestnanca, najmenej však vo výške minimálnej mzdy. Súhlas zamestnanca sa teda v tomto prípade nevyžaduje, t. j. prípadný nesúhlas zamestnanca nemá vplyv na oprávnenie zamestnávateľa rozhodnúť o prijatí tohto opatrenia, ak sú k tomu splnené zákonom stanovené predpoklady.
9. Je zamestnanec počas tejto krízovej situácie viac chránený Zákonníkom práce?
Čiastočne áno. Zamestnávateľ počas trvania krízovej situácie a v období dvoch mesiacov nasledujúcich po ich odvolaní nesmie skončiť pracovný pomer výpoveďou vo vzťahu k zamestnancovi, ktorému bolo nariadené karanténne opatrenie alebo izolácia a ani vo vzťahu k zamestnancovi na OČR. Ďalším zvýhodnením zamestnanca je, že počas krízovej situácie a dva mesiace po jej odvolaní je zamestnávateľ povinný povoliť zamestnancovi vykonávanie práce z domu vo forme tzv. home officeu, ak zamestnancovi druh práce umožňuje vykonávať prácu doma a ak u zamestnávateľa nie sú vážne prevádzkové dôvody, ktoré by home office znemožňovali. Aj počas home office je zamestnanec povinný riadne si plniť svoje pracovné povinnosti a za vykonanú prácu mu patrí mzda. Začiatok a koniec pracovného času si však počas dňa rozvrhuje sám.
10. Čo všetko mi musí zamestnávateľ zabezpečiť pri práci z domu?
Zamestnávateľ je povinný poskytnúť zamestnancovi vhodné pracovné prostriedky (napr. osobný počítač, pripojenie na internet a pod.), bez ktorých zamestnanec nie je schopný vykonávať svoju prácu doma a tieto prostriedky aj udržiavať v primeranom stave. Zamestnávateľ by mal zamestnancovi zabezpečiť aj nevyhnutné základné kancelárske pomôcky, ktoré potrebuje pri svojej práci.
V súvislosti s výkonom práce môžu zamestnancovi vzniknúť aj náklady na zvýšené poplatky za odber elektrickej energie, alebo náklady na zabezpečenie internetového pripojenia v požadovanej kvalite. Zamestnanec má právo na ich vyplatenie vo výške, na ktorej sa so zamestnávateľom dohodol. Ak sa zamestnanec so zamestnávateľom na vyplatení týchto nákladov vopred nedohodli a zamestnanec trvá na ich náhrade, je povinný zvýšenie výdavkov zamestnávateľovi preukázať.
11. Mám nárok na stravné lístky, aj keď ma zamestnávateľ poslal na home office alebo som na OČR s dieťaťom?
V prípade home office má zamestnanec nárok na stravné, ak v rámci pracovnej zmeny vykonáva prácu viac ako štyri hodiny. Po dobu OČR zamestnancovi nárok na poskytnutie stravných lístkov nevzniká, pretože zamestnanec počas OČR prácu nevykonáva. Nárok na stravné aj počas OČR však môže zamestnancovi nad rámec zákona vyplývať z kolektívnej zmluvy uzatvorenej medzi zamestnávateľom a odborovou organizáciou pôsobiacou u zamestnávateľa.
12. Mám právo odmietnuť nastúpiť do zamestnania, ak mi zamestnávateľ nevie zabezpečiť ochranné prostriedky k mojej práci?
Podľa toho, o aký druh práce ide. Ako zamestnanec máte právo prerokúvať so zamestnávateľom všetky otázky bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci súvisiace s prácou. Ak máte dôvodnú pochybnosť o dostatočnej ochrane zdravia pri práci, odporúčame na to zamestnávateľa upozorniť.
Ak zamestnávateľ ani po upozornení nápravu nevykoná a naďalej sa dôvodne domnievate, že je bezprostredne a vážne ohrozený váš život alebo zdravie, máte právo odmietnuť vykonať prácu alebo opustiť pracovisko a odobrať sa do bezpečia. Využitie tohto práva je však vždy nutné posudzovať individuálne so zreteľom na všetky okolnosti konkrétneho prípadu, pretože k naplneniu podmienky dôvodnosti, bezprostrednosti a vážnosti nedochádza automaticky v každom jednom prípade.
13. Môže mi zamestnávateľ zo dňa na deň oznámiť zmenu môjho rozvrhu pracovných zmien, ak potrebuje, aby som zastúpil kolegu, ktorý náhle skončil v karanténe?
Počas krízovej situácie a dva mesiace po jej odvolaní platí, že zamestnávateľ je povinný oznámiť zamestnancovi rozvrh pracovného času platný najmenej na týždeň aspoň dva dni vopred. Zamestnávateľ sa však môže so zamestnancom dohodnúť aj na skrátení tejto doby, a to napríklad aj tak, že zamestnancovi bude oznamovať rozvrhnutie pracovného času zo dňa na deň.