Vo štvrtok o tom rozhodol najvyšší súd Európskej únie (EÚ). Podľa súdu Ryanair nepostupoval správne, keď na svojej internetovej stránke do cien leteniek nezahrnul daň z pridanej hodnoty (DPH) a ďalšie nevyhnutné poplatky. Leteckí dopravcovia musia od prvého zverejnenia svojich cenových ponúk na internete uviesť aj DPH na domácich letoch a poplatky účtované za platbu kreditnou kartou, vyhlásil Európsky súdny dvor (European Court of Justice, ECJ).
Aj poplatky za tzv. check-in alebo registráciu musia byť zahrnuté v cene v prípade, že neexistuje možnosť registrovať sa zadarmo, dodali sudcovia. Taliansky úrad pre hospodársku súťaž a trh (AGCM) uložil Ryanairu pokutu za podľa neho nekalé obchodné praktiky, čo podnietilo leteckú spoločnosť, aby prípad postúpila na ECJ a domáhala sa zrušenia pokút.
AGCM kritizoval Ryanair za to, že v cenách jeho leteniek nebola zahrnutá DPH na domáce lety ani poplatky za check-in a platby kreditnou kartou. Úrad tvrdil, že je to nevyhnutné a poplatky by mali byť uvedené na stránkach Ryanairu skôr, ako zákazník začne proces rezervácie. Ryanair sa obrátil na súd v Taliansku a vyzval ho, aby sa spýtal najvyššieho súdu EÚ, či je potrebné zahrnúť aj tieto prvky do ceny.
Sudcovia ECJ v Luxemburgu rozhodli proti spoločnosti Ryanair, pričom citovali predchádzajúcu judikatúru EÚ, ktorá leteckým spoločnostiam nariaďuje, aby od začiatku zverejňovali plné ceny. Podľa ECJ Ryanair musí vo svojej ponuke ukázať nevyhnutné a predvídateľné dane, prirážky a poplatky. Voliteľné príplatky môže vynechať až do začiatku procesu rezervácie, uviedli sudcovia. Prípad sa teraz vráti talianskym súdom na konečné rozhodnutie na základe objasnenia práva EÚ.
Spoločnosť Ryanair kontaktovala Nový Čas a upresnila, že vytýkaný problém už je odstránený. ,,Zobrazovanie cien na stránke Ryanairu je plne transparentné a už je v súlade s rozhodnutím Najvyššieho súdu EÚ. Spomínaný spor siaha do roku 2010 a naše zobrazovanie cien odvtedy bolo upravené,“ informovalo komunikačné oddelenie.