Odborník na pedagogiku Miron Zelina: Koronakríza nám prinesie zmenu učenia
Učenie doma nie je náročné len pre učiteľov, ale aj pre samotných rodičov a deti. Ako to ovplyvní úroveň vzdelávania a môžu vôbec rodičia nahradiť učiteľov? Čo si o domácom učení myslí pedagóg s dlhoročnou praxou Miron Zelina?
Deti sa učia doma, pomáhajú im pri tom rodičia. Myslíte si, že to rodičia zvládajú? Že môžu nahradiť učiteľov?
- Rodičia, ktorí veľmi úzkostlivo strážia a vychovávajú svoje deti, to nezvládajú. Je časť tých, ktorí nezvládajú látku a potom ani psychologickú záťaž. Ale potom iní, ktorí to berú skôr hravo, rozmýšľajú pri tom, snažia sa naučiť len to podstatné. Nie je dôležité vypočítať všetkých 15 príkladov. Ak vypočíta dva, tak to vie. Rodičia často nemajú trpezlivosť, ktorá je veľmi potrebná, ani didaktiku. Učia sa v prvom rade pedagogiku, ako zorganizovať deň, ako stihnúť všetko. A či to zvládajú? Skôr nie. Na 1. stupni to ešte možno niektorí zvládnu, ale na 2. stupni a stredných školách to už rodič nezvládne ani obsahovo, pretože nezvláda látku, lebo je náročná, ani pedagogicky.
Čo si myslíte o ďalšej organizácii školského roka? Ako to riešiť?
- Ja to vidím dosť pesimisticky, podľa mňa deti nastúpia do školy až v septembri. Ale nemusí to byť až také zlé. Zrejme budú v septembri opakovať a preberať tú starú látku. Deti sa naučia dosť, ale len základné veci, nie zbytočnosti. Už teraz sa ozývajú hlasy za zmenu učiva. Lebo naše osnovy sú veľmi zastarané a deti sa učia veľa zbytočností.
Bude mať momentálna situácia vplyv na ďalší spôsob vzdelávania u nás? Zmení sa nejako?
- V tom som optimistický. Bude to mať vplyv na viaceré oblasti ľudského bytia, čo sa týka medziľudských vzťahov, otepľovania planéty a podobne. My tie naše deti stále učíme v starom svete, starým spôsobom. Verím, že až sa toto všetko pominie, konečne zasadnú múdri ľudia, zmenia sa osnovy a začneme ich učiť modernejšie - s využitím rôznych elektronických možností. Neobávam sa, že nám deti ohlúpnu. Neohlúpnu, len sa nenaučia zbytočné a nepodstatné veci. Verím, že bude snaha, aby sa reformoval obsah učebných osnov. A potom bude viac času na učenie dôležitých vecí formou zábavného učenia, kreatívneho, a najmä učenie kritického myslenia.