Vo Francúzsku, v Belgicku, Nemecku či v Česku už prijali zákony, ktoré cestovkám umožňujú vydávať poukážky - tzv. vouchery. Na Slovensku sa riešenie zatiaľ hľadá. Eurokomisár pre spravodlivosť a spotrebiteľov Didier Reynders odmieta celoplošné zavedenie poukazov. „Rozhodnutia členských štátov musia byť súlade s európskou legislatívou, teda spotrebiteľ musí mať právo na výber medzi poukazom a vrátením peňazí,“ povedal ešte pre nemecký denník Frankfurter Allgemeine Zeitung.
Cestovkám odporúča nájsť také riešenia, ktoré budú zákazníka motivovať. Čo tým myslí, nepovedal. Niektoré európske krajiny neotáľali a bez ohľadu na platnú európsku legislatívu zaviedli vouchery. Napríklad v Česku ich dostanú v podstate všetci, ktorí mali naplánovanú dovolenku od 20. februára do 31. augusta tohto roka, a budú platiť do augusta 2021. Aj slovenská administratíva túto možnosť zvažuje. Samotné cestovky si ju pýtajú.
Cestovky: Smernica alebo my?
„Rezort sa snaží nájsť najefektívnejšie riešenie, ktoré pomôže prekonať súčasnú situáciu a dosahy pandémie. Na jednej strane je potrebné chrániť cestovné kancelárie a ich platobnú schopnosť, aby nezačali masívne krachovať. Na druhej strane chceme ochrániť klientov cestovných kancelárií, aby neprišli o svoje peniaze,“ reaguje komunikačný odbor ministerstva hospodárstva.
Európska legislatíva je v tomto smere neúprosná. Poukážky nemôžu mať prednosť pred výplatou uhradenej sumy. „Cestujúci majú právo na refundáciu plnej sumy v prípade zrušenia cesty. Avšak, ak je to možné, spotrebitelia by mali zvážiť prijatie poukážky, ktorá im umožní za určitých podmienok odložiť svoju dovolenku na neskôr,“ hovorí eurokomisár Reynders.
„Narážame na európsku smernicu o ochrane spotrebiteľa. Slovensko pôjde buď proti smernici, alebo proti cestovkám a klientom,“ tvrdí prezident Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a cestovných agentúr (SACKA) Roman Berkes. „V prípade, že slovenská vláda po vzore okolitých štátov expresne neprijme legislatívu, ktorá aktuálnu situáciu zohľadní, (...) spustí sa domino krachu cestovných kancelárií, pri ktorých na konci dňa utrpí práve spotrebiteľ a v konečnom dôsledku o prácu príde veľké množstvo zamestnancov - živiteľov rodín,“ pridáva sa manažér cestovnej kancelárie Pelikán Jozef Rybár.
Brusel trvá na dodržiavaní pravidiel ochrany spotrebiteľov. „Vidíme, že tieto pravidlá sa v rôznych členských štátoch uplatňujú rôzne, a Európska komisia sa tým zaoberá. Potrebujeme zaistiť, aby prístup naprieč EÚ bol jednotný a férový,“ dodáva Ingrid Ludviková zo Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku.
Takto to funguje
Dovolenka v marci alebo v apríli
- ak cestovka nemohla alebo nemôže dovolenku zrealizovať, musí vám vrátiť plnú sumu
- zo zákona má na to 14 dní, odkedy ste o refundáciu požiadali
Dovolenka v lete
- väčšina klientov má zaplatené iba zálohy, cestovné kancelárie ich vyzývajú na úhradu doplatkov
- napr. ak máte dovolenku za 1 000 € a polovicu ste už zaplatili, v dátume uvedenom v zmluve by ste mali uhradiť zvyšných 500 €
- buď doplatok uhradíte, alebo zájazd stornujete
- v prvom prípade máte istotu, že ak sa nebude dať cestovať ani v lete, cestovka vám všetko vráti
- v druhom prípade musíte rátať s tým, že prídete o časť uhradenej sumy, záleží len na tom, ako skoro dovolenku zrušíte - stornopoplatok môže tvoriť aj 70 % z jej ceny