Pavel Michal (44), riaditeľ, Základná škola s materskou školou Maximiliána Hella, Štiavnické Bane
- Toto rozhodnutie podľa mňa nie je správne a vo všetkej úcte k ľuďom, ktorí vedú našu krajinu, zdá sa mi rýchle, spontánne a bez hlbšej analýzy. Deti za túto situáciu nemôžu a aj teraz to majú dosť ťažké, tak nech si to leto naplno užijú. Moji žiaci majú pravidelne online vyučovanie hneď od začiatku uzatvorenia škôl.
U nás je veľké percento detí zo sociálne slabých rodín, máme 95 % až 97 % pripojenia detí. Mali sme aj rodiny, kde sa žiaci nemohli pripojiť z objektívnych dôvodov. Tam sme im zapožičali mobilné telefóny v rámci zbierky telefónov na našej škole.
Takisto sme oslovili obecné úrady, kde majú wi-fi, či by nemohli vytvoriť priestor pre deti počas online vyučovania. Všade nám vyšli v ústrety. Samozrejme, máme pár žiakov, ktorí vyučovanie bojkotujú. Tam už prebieha komunikácia s rodičmi a musia nám odovzdávať úlohy.
Jaroslav Bizub, ZŠ Mirka Nešpora, riaditeľ
- Je to ťažká otázka a dilema. My sme tu samozrejme na to, aby sme deťom poskytli čo najkvalitnejšie vzdelanie a o to sa usilujeme aj teraz, hoci dištančnou formou, ale najlepšie, ako vieme. Technicky by sa dalo zvládnuť vyučovanie aj v auguste. Na druhej strane učitelia majú nárok na dovolenky, i keď si myslím, že vyučovať by neodmietli. Ale ja sa skôr prikláňam k názoru, že vyučovanie v auguste by nebolo vhodné.
Zuzana Farkašová (44), Komárno
- Určite to nie je dobrý nápad, pri vysokých teplotách klesá výkonnosť žiakov, nedokážu byť sústredení, už v júni s tým býva problém. Školy nie sú vybavené klimatizáciou, takže toto riešenie nie je šťastné. Navyše, aj žiaci zo sociálne znevýhodnených rodín, kde nemajú internet, majú momentálne alternatívnu výučbu, metodicko-pedagogické centrá poskytujú učiteľom inšpirácie, ako vytvárať úlohy na doma bez použitia internetu a pedagógovia to aj zabezpečujú priamo k študentom.
Branislav Ladický (33), učiteľ z Trenčína
- Myslím si, že to nie je šťastné riešenie. Neviem si predstaviť, že ak budú teploty 30 stupňov a viac, ako udržíme pozornosť žiakov v triedach. Navyše, deti sa celý rok na prázdniny tešia. Teraz nemajú prázdniny, musia byť doma, nemohli nikam vychádzať, stretávať sa, o to viac sa pravdepodobne tešia na leto.
Okrem toho vyučovanie prebieha aj teraz. Samozrejme, reálnu výučbu to nenahradí, ale aký to má zmysel nabehnúť na vyučovanie v lete? Ďalšou otázkou je, ako budú učitelia čerpať dovolenky, na ktoré majú nárok. Ani učitelia teraz nezáhaľajú, väčšina teraz funguje na 80 percent - kedy si potom dovolenky vyčerpáme?
Predseda Odborového zväzu pracovníkov školstva Pavel Ondek si myslí, že učitelia by problém nemuseli mať. „Pokiaľ bude záujem na báze dobrovoľnosti, aby deti, ktoré nemali možnosť byť na internete a vzdelávať sa, tak mali možnosť urobiť počas leta. Bola by to síce záťaž pre učiteľov, s čím sa musí rátať,“ uviedol Ondek.
Školský psychológ Miron Zelina pripomína, že niektoré krajiny to tiež plánujú robiť podobne. „Som za to, aby deti boli v škole čo najviac, ak by sa to dalo a nebolo to diskriminačné najmä pre tie deti z chudobnejších rodín. Buď do konca školského roku, alebo cez prázdniny. Jasné, že lepšie by to bolo ešte do leta, ale ak by sa to nedalo, odporúčal by som to spraviť aj počas neho,“ uzavrel Zelina.