Dokonca mnohí výrobcovia tieto pneumatiky využívajú ako primárne obutie na svoje modely. V čom spočívajú výhody pneumatík Runflat? Po defekte môžete pokojne pokračovať ďalej, stačí iba znížiť rýchlosť a jazdiť tocha opatrnejšie. Vodiči, ktorí ešte neprezuli na letné by tak mali urobiť.
VIAC ČÍTAJTE: Pozor na pneumatiky z druhej ruky. Ľudia stále nepoznajú najčastejší trik špekulantov
Gumy s núdzovým dojazdom
Pneumatiky Runflat alebo pneumatiky núdzovým dojazdom sú v podstate pneumatiky, na ktorých môžete po defekte pokračovať bez problémov v jazde, hoci obmedzenou rýchlosťou. Tento núdzový dojazd slúži na to, aby ste si našli bezpečnú plochu na výmenu, prípadne opravu poškodeného kolesa. Každý výrobca udáva špecifi kácie, ktoré slúžia vodičom ako vodidlo na to, na akú vzdialenosť môžete jazdiť na pneumatikách s núdzovým dojazdom. Zvyčajne býva rýchlosť po strate tlaku v pneumatike obmedzená na 80 km/h a maximálna vzdialenosť je stanovená zvyčajne na 80 kilometrov
Konštrukcia
- V zásade rozoznávame dva typy pneumatík Runflat. Prvá je samonosná, druhá využíva podporný prstenec.
Väčšina samonosných systémov Runflat pneumatík má zosilnené bočnice na oboch stranách pneumatiky. Tá slúži na podporu pneumatiky proti splošteniu v prípade straty tlaku. Druhým typom konštrukcie je pneumatika s podporným prstencom. Ten je zvyčajne nalepený na disk kolesa a v prípade straty tlaku tlačí na behúň pneumatiky a zabraňuje tak splošteniu pneumatiky a prerezaniu bočnice. Tieto systémy pneumatík s núdzovým dojazdom sa využívajú najmä pri pneumatikách pancierovaných automobilov
Výhody pneumatiky Runflat
- nemusíte meniť pneumatiku na nebezpečných miestach
- na pneumatike s defektom môžete odjazdiť ešte 80 kilometrov
- po strate tlaku nemení jazdné vlastnosti, je tak bezpečnejšia než klasická pneumatika
Zimné v lete nepoužívajte
- Platná legislatíva určuje povinnosť mať na osobnom aute zimné pneumatiky, ak je na ceste pokrývka snehu alebo ľadu, teda počas zimy.
- Predpisy nezakazujú jazdiť počas leta na zimných gumách, nie je to však vhodné.
- Zimná pneumatika má v letnom období vyšší valivý odpor, je hlučnejšia, prehrieva sa a hrozí defekt, predlžuje brzdnú dráhu a zvyšuje spotrebu paliva.
Runflat alebo nie?
Stanislav Ďurta, výkonný riaditeľ Mikona Bratislava
Niektorí vodiči si Runflaty menia za bežné pneumatiky kvôli komfortu
pruženia. Robia dobre?
- V zásade nie, lebo ak je automobil od výroby vybavený tými pneumatikami, konštruktéri s tým rátali a podvozok je nastavený na používanie takýchto pneumatík. Najmä sa počíta so silnejšou bočnicou, ktorá ovplyvňuje stabilitu auta pri ostrých manévroch. Preto by som ich nemenil.
Dostal som na Runflate defekt, môžem ísť ďalej a nechať si ho potom v servise opraviť?
- Záleží od toho, koľko ste na pneumatike prešli a akou rýchlosťou. Ak ste dostali defekt na diaľnici a prešli ste 80 kilometrov, budete ju musieť vymeniť. Schopnosť pneumatiky jazdiť po strate tlaku je obmedzená a to, že to dokáže, neznamená, že ju takáto jazda neničí. Takže ju výrobcovia odporúčajú vymeniť. Ak máte šťastie, ste v meste, a servis je vzdialený povedzme 4 kilometre, môžete si bez problémov defekt nechať opraviť.
Pomôže, ak ju budem priebežne dofukovať?
- Áno, samozrejme, pomôže to. Ak je pneumatika správne nahustená, tak sa neničí, ak máte možnosť priebežne dohusťovať pneumatiku, môžete ju zachrániť.
Runflaty sú drahšie. Ak si kúpim bežnú pneumatiku, ušetrím?
- To nie je pravda. Ak dostanete defekt napríklad na diaľnici, bežná pneumatika bez tlaku sa poškodí veľmi rýchlo a zároveň vám hrozí zničenie disku. Drahšie Runflaty sa montujú na drahšie autá, kde je aj disk kolesa spravidla drahší. Áno, takáto pneumatika je drahšia, chráni však drahšie komponenty.