Obchodníci:
Všetci musia mať rovnaké podmienky
Tomáš Bezák, hovorca Lidl Slovenská republika
- Aktuálny zákaz nedeľného predaja bol prijatý ako jedno z opatrení proti šíreniu nového koronavírusu. Ak by toto opatrenie malo mať platnosť po skončení mimoriadnej situácie, malo by sa tak stať po širokej odbornej diskusii aj za účasti predstaviteľov obchodu. Takejto diskusii sa nebránime. V prípade schválenia takéhoto zákazu však musí platiť pre všetky predajné formáty bez rozdielu zamerania či veľkosti predajnej plochy, aby nevznikali konkurenčné výhody pre účastníkov trhu a nedochádzalo k diskriminácii jednotlivých obchodníkov.
Prežili by sme to
Kvetoslava Kirchnerová, hovorkyňa BILLA
- Ak sa upustí od všetkých ostatných opatrení, ktoré sú momentálne v obchode zavedené, ako je napr. regulácia na m², hodiny pre seniorov či zatvorenie obchodných centier, sme otvorení diskusii na túto tému. Máme skúsenosti z minulosti, keď sme si tak my, ako aj naši zákazníci museli zvyknúť na zatvorené obchody počas sviatkov. Zákazníci preorientovali svoje nákupy v dni pred sviatkom alebo po ňom. Nepredpokladáme, že by to malo výraznejší vplyv na našu spoločnosť.
Grigorij Mesežnikov, politológ
- Keď sa skončí pandémia, tak by sa malo všetko vrátiť do pôvodného stavu a až potom treba debatovať o zmene. To je logické. Oni niečo zmenili a keď dôvod pominie, pre ktorý sa zmeny uskutočnili, otvoria všetko, čo zavreli pre pandémiu a potom by mali diskutovať o zmene. Inak sa to potom dá označiť za využitie situácie na niečo, o čom sa pôvodne neuvažovalo.
Nebráňme ľuďom v ekonomickej aktivite v ekonomickej aktivite
Radovan Ďurana, analytik INESS
- Pracovná doba, ktorú má každý obchod, by sa skrátila o jednu sedminu a o to by klesla aj potreba pracovnej sily. My by sme nemali brániť ľuďom, ktorí si chcú privyrobiť, v ekonomickej aktivite. Treba sa opýtať koalície, či si myslí, že by túto možnosť mali mať aj zamestnanci v priemysle, zdravotníctve a v energetike. A ak je odpoveď nie, tak to znamená, že máme dvojaký meter a tvárime sa, že je rozdiel medzi predavačom a človekom za výrobným pásom.