Mnohí však budú musieť siahnuť hlbšie do vrecka pri využívaní bankových služieb. Tie už tradične zvyšujú sadzby za transakcie na pobočkách a hotovostné úkony. Aj keď kde-tu sa nájde niečo, za čo si účtujú menej, zmena sadzobníka spravidla znamená zvyšovanie. Čo si myslí odborník na financie, prečo siahajú po týchto krokoch a kedy je vhodné zmeniť banku?
Viaceré banky zmenili poplatky už na začiatku roka 2020, iné tak robia práve v tomto období. Po tom, ako sa ochorenie COVID-19 objavilo aj u nás, menili sadzobníky Tatra banka, Prima banka, v nasledujúcich mesiacoch aj VÚB, Slovenská sporiteľňa a od júla aj Poštová banka. Niektorým sa to dokonca zapáčilo a po zmenách, ktoré väčšinou pre klienta znamenajú zvyšovanie, siahajú druhýkrát v tomto roku.
Ako vysvetlil Maroš Ovčarik, generálny riaditeľ Partners Investments, banky sa dlhodobejšie snažia znevýhodňovať operácie, ktoré robia ľudia priamo v pobočkách bánk. Ide hlavne o vklady a výbery hotovosti, papierové prevodné príkazy, zmeny trvalých príkazov podaných v pobočke, vydávanie rôznych potvrdení apod.
„Pobočky a manuálne operácie v pobočkách bánk sú pre banky nákladné, a tak sa ich snažia minimalizovať. Aj takto banky hľadajú úspory v nákladoch, aby zlepšili svoje hospodárenie,“ vysvetlil Ovčarik. Ako však dodal, niektoré zmeny smerujú aj k tomu, že si ľudia zaplatia viac za niektoré balíky služieb, prípadne sa sprísňujú podmienky poskytovania zliav.
„Podľa môjho názoru niektoré zmeny boli vyvolané aj vysokým bankovým odvodom, ktorý musia banky platiť. Ten spôsobil, že prvý kvartál bol pre banky z hľadiska hospodárenia najhorším začiatkom roka za posledných dvadsať rokov. Okrem toho banky sú aj pod tlakom krízy spôsobenej koronavírusom,“ upozorňuje Ovčarik. Pravda však je, že o zmenách musia banky informovať klientov s niekoľkomesačným predstihom, takže reakcia na koronu môže byť s niekoľkomesačným oneskorením.
Zmeny v bankách (Zdroj: Finančný kompas)
Tatra banka od 31. 3. 2020
- Zmena sadzobníka poplatkov, oznámená na konci januára 2020, odráža najmä rastúce náklady na hotovostné a iné operácie v pobočke. Väčšina zmien poplatkov sa týka práve služieb spojených s hotovosťou alebo služieb, ku ktorým existuje bezplatná alebo lacnejšia alternatíva v aplikácii Tatra banka alebo Internet bankingu. Zároveň, z dôvodu, že veľmi citlivo vnímame súčasnú situáciu, sme sa odklonili od dlhodobo plánovaných zámerov a účinnosť viacerých zmien poplatkov sme pozastavili.
Výber zo zmien:
Pokladničné služby
Spracovanie mincí pri vklade:
- nad 50 ks mincí poplatok 5 % zo sumy, min. 5,00 € (predtým 5 % zo sumy, min. 1,00 €)
Spracovanie mincí pri výbere:
- nad 50 ks mincí poplatok 5 % zo sumy, min. 5,00 € (predtým 5 % zo sumy, min. 1,00 €
SEPA platby
- Spracovanie prijatej platby 0,20 € (predtým 0,18 €)
- Spracovanie platobného príkazu prostredníctvom Internet bankinguTB, Internet bankinguTB pre mobilné zariadenia a VIAMO 0,20 € (predtým 0,18 €)
- Zmena trvalého príkazu v pobočke banky a prostredníctvom kontaktného centra DIALOG Live 5,00 € (predtým 2,00 €).
Bankomat a platby
- Zobrazenie zostatku v bankomate inej banky: 0,50 € (predtým bez poplatku)
- Výber z bankomatu iných bánk: 3,00 €, predtým (2,00 €)
- Poplatok za spracovanie platby kartou: 0,20 € (predtým 0,18 €)
- Poplatok za spracovanie platby kartou za stávkovanie, lotériu a hazard: 3,50 € (predtým 3,00 €)
- Platobný príkaz z kreditnej karty: 5,00 € (predtým 3,00 €)
- Zrušený poplatok za dočasné navýšenie celkového úverového rámca na kreditnej karte prostredníctvom služby Overlimit (predtým 50 €)
- Zmenu niektorých poplatkov pozastavili