Vaše tipy Máte tip na článok, zaujímavé fotografie alebo video? Pošlite nám ich! Poslať tip
12.05.2020 13:55 | Správy | Servis | Cestovanie

Prezident asociácie cestoviek o dovolenkách: Pozrite sa, čo odporúča Slovákom

Leto je za dverami, no cestovné kancelárie, a ani samotní klienti nevedia, ako bude vyzerať tohtoročná dovolenka.

Ani z vyjadrení vlády či epidemiológov nie je jasné, či sa hranice otvoria a bude možné vycestovať k moru. Mnohí preto momentálne riešia, čo bude s už uhradenými preddavkami na zájazdy a či majú cestovkám doplatiť kompletnú sumu za dovolenku. Zdá sa však, že riešenie by mohlo priniesť návrh zákona z dielne ministerstva hospodárstva a Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a cestovných agentúr. Jej prezident Roman Berkes Novému Času vysvetlil, ako by jednotlivé riešenia pomohli ľuďom aj cestovkám.

 

V akej situácii sú momentálne CK?

- Žiaľ, v nezávideniahodnej. Tretí mesiac sme zatvorení, nevieme poskytovať svoje služby, hranice a hotely sú zatvorené. Turizmus trpí asi najviac zo všetkých segmentov. Najväčší problém je v tom, že nedokážu predávať a poskytovať zájazdy na najbližší čas. Okrem toho tí klienti, ktorí si dovolenku už kúpili, prejavujú čoraz väčší záujem o storno zájazdu, čo je pre cestovku problém.

Majú na to ale právo. Zaplatili si dovolenku, na ktorú pravdepodobne nepôjdu, je dosť logické, že chcú peniaze späť.

- Je samozrejmé, že klient má právo kedykoľvek stornovať svoj zájazd, ale musí myslieť na to, že to musí byť v súlade so všeobecnými zmluvnými podmienkami jednotlivých CK. Storno poplatok je buď od 15 do 40, 50 % alebo je v zmluvách uvedená klauzula, že CK vypočíta poplatok zo skutočne vzniknutých nákladov.

Čiže v čase, keď klient požiada o storno, vie cestovka deklarovať svoje náklady, a môže si ich započítať do storno poplatku. V takej situácii sme, lebo zákon na to pamätal a hovorí o tom, že ak klient stornuje, CK má právo predať zájazd ešte raz, znížiť stratu a tá musí byť započítaná klientovi do storno poplatku. V normálnom období by bol storno poplatok minimálny.

No v tejto situácii, keď sa predpokladá, že sa to už nedá predať opäť, je storno poplatok 100 %. Čiže pri prepočítaní skutočných nákladov by klient musel rátať so 70 % poplatkom z celej sumy zájazdu, čo znamená, že ak klient zaplatil 20, 30, 50 % zálohu a chcel by zájazd stornovať, má momentálne CK podľa zákona právo žiadať zaplatenie 70 % zájazdu.

Čo teda ľuďom odporúčate?

- Ja by som poradil počkať, nestornovať zájazd, pretože, ak prídeme k situácii, že CK nebude môcť zájazd a celú službu poskytnúť, bude musieť zájazd stornovať ona samotná. A v takom prípade, podľa momentálne platného zákona, má klient právo na vrátenie uhradených peňazí v plnej výške do 14 dní. Samozrejme, toto je pre CK problém, lebo zákon bol koncipovaný do pekného počasia a nerátalo sa, že CK bude musieť v jednom momente zrušiť 90 % zájazdov.

Klienti sa však boja doplatiť za dovolenku, jednak, že možno na ňu nepôjdu a jednak, že čo ak peniaze viac neuvidia?

- Keď si klient doplatí do plnej výšky zájazdu, peniaze sú poistené proti insolventnosti. Zo zákona aj samotná cestovná kancelária.

Ľudia však chcú svoje peniaze naspäť, mnohí sa dostali do ťažkej životnej situácie.

- My tu presne prichádzame s návrhom, aby bola poskytnutá ochrana jednak klientom, jednak aj cestovným kanceláriám. Tu je taký spor, lebo pred mesiacom bola situácia ešte iná a my sme apelovali na príslušné orgány, nech sa poponáhľajú s prijatím nejakej normy. Dnes sme už konfrontovaní so situáciou, že letná sezóna je za rohom a cestovné kancelárie tlačia na doplatky.

Ja som vtedy odporučil našim členským kanceláriám, aby nepýtali od klientov doplatky a aby klientov na platbu nevyzývali. Mnohé sa k tomu pridali už teraz, keď nie je prijaté žiadne opatrenie, ale nemôžeme chcieť, aby CK uvádzali svoje spoločnosti do nevýhody. Preto niektoré už klientov oslovili a doplatky právom žiadajú. Je dobré s CK komunikovať a dohodnúť sa na nejakom postupe, či je možné posunúť doplatok na obdobie, keď sa všetko ohľadom koronavírusu vyrieši.

Ak by sa stalo, že väčšina klientov by nedoplatila, mohlo by to byť pre cestovky likvidačné?

- Naopak, snahou je, aby sme dosiahli také opatrenie, aby bolo možné odložiť plnenie záväzkov vyplývajúce zo zmluvy o zájazdoch na dobu, ktorá bude priaznivá na cestovanie, pretože nik nevie povedať, kedy to bude možné a či sa tak udeje ešte túto letnú sezónu, alebo až neskôr.

Čiže existovala by nejaká ochranná lehota, napr. 18 mesiacov, počas ktorej by klient dostal voucher v hodnote zaplatenej sumy a tým, že by ho klient prijal, CK by sa zriekla žiadania doplatkov. Klient nič nebude musieť doplácať, ale zostal by mu voucher v hodnote, ktorú už zaplatil a vyčerpal by si ho v priebehu 18 mesiacov.

pokračovanie
Viac k téme:
Diskusia /
Súvisiace články:
Autor: Denisa Fedoráková, Nový Čas

Vami zadané údaje do kontaktného formulára sú spracúvané spoločnosťou News and Media Holding, a.s., so sídlom Prievozská 14, 821 09 Bratislava, IČO: 47 237 601, zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Bratislava I, v odd. Sa, vložka č. 6882/B na účely spätného kontaktovania. Prečítajte si viac informácií k ochrane osobných údajov viac informácií k ochrane osobných údajov.

Odporúčame z TIVI.sk


Close-up Of A Shocked Woman Looking at moldy room
4 znaky, že máte v dome PLESEŇ: Zbavte sa TICHÉHO ZABIJAKA, kým nie je neskoro!
Poľský minister zahraničia Radoslaw Sikorski
Poľský minister povedal dosť: TOTO Ukrajina nečakala! Máme vlastné potreby, argumentoval
Otvorenie kreatívneho centra RTVS -Arténa v Mlynskej doline v Bratislave.
Martina Šimkovičová rokovala so zahraničným kolegom: Správa, ktorá ministerku potešila
Pre speváčku je rodina na prvom mieste.
Mária Čírová venovala mame KRÁSNE vyznanie: Oslávila svoj veľký deň!
Júlia stretla počas turistiky vo Vysokých Tatrách dvoch rysov ostrovidov.
FotoVáš Tip
Na TÚTO túru nezabudne: Júlia stúpala na Slavkovský štít, zrazu zbadala, že na ňu číha: Nie jeden, ale hneď DVAJA!
Nichole Andrews je certifikovaná odborníčka na výživu so špecializáciou na onkológiu.
Odborníčka radí: Znížte riziko vzniku rakoviny! 10 potravín, ktorým by ste sa mali oblúkom vyhýbať
Tractor passing by on a national highway, Germany
Obrovské nešťastie na východe Slovenska: PREVRÁTIL sa traktor, zahynul pod ním muž!
Obyvatelia sa pozerajú na zničené autá po záplavách vo Valencii 30. októbra 2024.
Foto
Následky záplav sú strašné: Pomocnú ruku podávajú aj naši susedia! Ide o veľkú sumu
Kamióny sú odstavované v súvislosti s kamiónovou dopravou smerujúcou k hraničnému priechodu Vyšné Nemecké.
Kolóny kamiónov v smere na Ukrajinu: Kto za to môže? Finančná správa reaguje!
Adam Žampa žiari šťastím, teší sa na prírastok do rodiny.
Foto
Adam Žampa sa podelil o krásnu novinku: Do rodiny privítali nového člena! FOTO z pôrodnice
Ukrajinský vojnový zajatec reaguje po výmene vojnových zajatcov medzi Ruskom a Ukrajinou.
Rusko hromží na kroky Ukrajiny: SABOTÁŽ?! Toto sa im nepáči pri výmenách vojnových zajatcov
Slováci by mali do svojho
jedálneho lístka zaradiť viac rýb.
POPLACH v Európe: Konzervy obsahujú toxickú látku, spája sa aj s rakovinou!