139-tisíc nie je malé číslo, vrátia sa títo ľudia k splácaniu?
- Banka si vždy veľmi dôsledne sleduje, kedy kto prestáva platiť. Banky majú presne zanalyzované, že keď meškáte so splátkou 30 dní, je vysoká pravdepodobnosť, že sa ešte naštartujete. Obdobie medzi 30 - 90 dňami je rizikové, keď treba tzv. motivovať klienta k tomu, aby znovu začal splácať. Nad 90 dní je úver považovaný za nesplácaný a dramaticky klesá pravdepodobnosť, že sa klient znovu rozbehne. Nikto nevie, čo sa stane po 9 mesiacoch. Hrozí, že si ľudia odvyknú platiť.
Ako budú reagovať banky, ak k tomu dôjde?
- Banky budú musieť klienta monitorovať, ale je otázne, ako by to mali robiť, lebo o klientovi, ktorý nemá v banke bežný účet, v tom období nebudú vedieť nič, teda ani to, ako je na tom so zamestnaním, s budúcnosťou a pod. Jediné, čo môže banka urobiť, je po 9 mesiacoch klienta osloviť a sám som zvedavý, aký bude vývoj.
Čo ak by sa však stalo, že vysoké percento ľudí po 9 mesiacoch nezačne splácať?
- Určite to zvýši rizikovú maržu bánk. Napríklad ak zo sto klientov nesplácajú 2, tak banke vznikne náklad, a tá si ho zakalkuluje do ďalších 100 úverov iných klientov. Ale keď nebudú splácať zo 100 klientov 8, tak logicky tých 92 bude mať úver drahší. Čiže, ak sa zvýši počet tých, čo nesplácajú, pre všetkých ostatných to bude znamenať drahšie úvery.
Banky však zvyšujú poplatky už teraz.
- Bankám sa za posledných 10 rokov výrazne znížili marže. Spôsobené je to aj tým, že úrokové sadzby neustále klesajú a jediná možnosť, ako si môžu banky udržať zdravie (čo je pre ekonomiku nevyhnutné) je primerané navyšovanie poplatkov a znižovanie nákladov.
Treba si všimnúť, aký typ poplatkov sa zvyšuje. Výrazne idú hore tie, ktoré súvisia s operáciami na pobočkách. Výber, vklad, papierový prevod a pod. Záujem bánk je dostať ľudí z pobočiek, chcú klientov naučiť, aby bankové operácie robili elektronicky. Budú tak môcť znížiť jeden zo svojich najvyšších nákladov, ktoré majú, a to sú pobočky.
Ako teda ušetriť na poplatkoch?
- Klienti na Slovensku sú špecifickí. Radšej budú nadávať, vyjadrovať nespokojnosť s bankou, namiesto toho, aby ju zmenili. A, logicky, ak bežný občan chodí na pol šiestu do práce, venuje sa zamestnaniu a rodine, nemá čas čítať komplikované cenníky bánk. Vtedy je nevyhnutné využiť služby finančných odborníkov.
Celý proces považujú mnohí za náročný...
- Ale on pritom náročný vôbec nie je. Každá banka vie prevodný proces novému klientovi zjednodušiť. Každá zmena však znamená vyjsť zo zóny komfortu. Preto je dobré mať svojho odborníka, niekoho, kto vie poradiť a problematike rozumie.