A to vtedy, ak pre následky mimoriadnej situácie z dôvodu pandémie koronavírusu na Slovensku alebo obdobnej situácie v cieľovom mieste, či v ktoromkoľvek mieste trasy zájazdu, nie je možné poskytnúť cestujúcemu základné znaky služieb cestovného ruchu podľa zmluvy o zájazde. Počíta s tým návrh novely zákona o zájazdoch, spojených službách cestovného ruchu, niektorých podmienkach podnikania v cestovnom ruchu, ktorý v stredu schválila vláda v novom znení s pripomienkou. O pôvodnom návrhu v pondelok prerušila rokovanie. Kabinet zároveň odobril skrátené legislatívne konanie o tejto novele.
Podpredseda vlády a minister hospodárstva Richard Sulík (SaS) predložil novelu zákona o zájazdoch so zámerom zmierniť negatívne dopady koronakrízy na cestovné kancelárie. Novelu ostro kritizovali viaceré spotrebiteľské organizácie, označili ju za diskriminačnú, podľa nich je v rozpore s pravidlami Európskej únie, pričom problémy cestovných kancelárií majú riešiť ich klienti a nie štát. Zmeny v zákone o zájazdoch by mali po schválení v parlamente nadobudnúť účinnosť dňom vyhlásenia.
Náhradný zájazd by podľa novely mohli odmietnuť písomne do 14 dní od doručenia oznámenia cestovnej kancelárie len niektoré skupiny cestujúcich, ktorí uzavreli zmluvu o zájazde, najmä v súvislosti s opatreniami proti koronavírusu. Ide o nezamestnaných, samostatne zárobkovo činné osoby a jednoosobové spoločnosti s ručením obmedzeným s priznaným finančným príspevkom štátu na udržanie zamestnanosti, ako aj osamelých rodičov s priznaným nárokom na pandemické ošetrovné a tehotné ženy
Pôvodne sa to malo týkať aj dôchodcov s vekom 70 a viac rokov a zamestnancov, ktorí nemohli vykonávať prácu pre prekážky na strane zamestnávateľa v súvislosti s opatreniami proti pandémii. Ak cestujúci odmietne náhradný zájazd, cestovná kancelária je povinná vrátiť mu všetky platby, ktoré prijala na základe zmluvy o zájazde bez zaplatenia odstupného bezodkladne, ale najneskôr do 14 dní od doručenia odmietnutia náhradného zájazdu.
"Cestovná kancelária je povinná dohodnúť sa s cestujúcim na poskytnutí náhradného zájazdu najneskôr do 31. augusta 2021," uvádza návrh novely zákona o zájazdoch. "Ak sa cestovná kancelária s cestujúcim na poskytnutí náhradného zájazdu nedohodne do 31. augusta 2021, platí, že odstúpila od zmluvy o zájazde a je povinná cestujúcemu vrátiť všetky platby, ktoré prijala na základe zmluvy o zájazde, a to bezodkladne, najneskôr však do 14. septembra 2021," vyplýva z novely.
Ak cestujúci alebo cestovná kancelária v čase od 12. marca 2020 do účinnosti tohto zákona od zmluvy o zájazde odstúpili a cestovná kancelária na základe odstúpenia od zmluvy nevrátila cestujúcemu všetky platby, ktoré na základe zmluvy o zájazde prijala, postupuje sa podľa časti novely, že cestovná kancelária môže navrhnúť zmenu zmluvy o zájazde alebo náhradný zájazd. To isté má platiť pre prípad, ak cestujúci v uvedenom čase odstúpil od zmluvy o zájazde a k vysporiadaniu odstupného neprišlo.
Ak je napriek mimoriadnej situácii z dôvodu ochorenia Covid-19 na Slovensku alebo obdobnej situácii v cieľovom mieste, či v ktoromkoľvek mieste trasy zájazdu, možné poskytnúť zájazd podľa zmluvy o zájazde a cestujúci s ním nesúhlasí, bude povinný o tom písomne informovať cestovnú kanceláriu najneskôr 30 dní pred začatím zájazdu; prvých 30 dní od účinnosti tohto zákona a najneskôr 15 dní pred začatím zájazdu. Cestovná kancelária bude povinná cestujúcemu do 14 dní od doručenia informácie zaslať oznámenie o náhradnom zájazde. Cestovná kancelária nebude počas mimoriadnej situácie oprávnená požadovať od cestujúceho úhradu splátok ceny zájazdu; to neplatí, ak cestujúci prijme zmenu zmluvy o zájazde. Ochrana pre prípad úpadku, ktorá sa vzťahuje na zmluvu o zájazde sa v rovnakom rozsahu bude vzťahovať na zmluvu o zájazde aj po jej zmene alebo po zaslaní oznámenia o náhradnom zájazde.