Obávajú sa krachu firmy, neschopnosti vyplácať mzdy alebo vplyvu opatrení na ziskovosť podnikania. Aktuálna situácia v súvislosti s koronakrízou zároveň zmenila spôsob práce. Niektorí zamestnanci počas krízy nepracujú vôbec, takmer štvrtina pracuje úplne alebo čiastočne z domu. Tento spôsob práce im však prevažne vyhovuje a je pravdepodobné, že sa stane štandardom aj do budúcnosti. Vyplýva to z reprezentatívneho prieskumu komunikačnej agentúry AMI Communications realizovaného na vzorke 550 respondentov na začiatku mája.
Z prieskumu vyplýva, že kľúčovú úlohu pri úspešnom zvládnutí náročnej situácie zohráva interná komunikácia firiem. "Zamestnanci si budú dlho pamätať, ako sa ich firma zachovala v ťažkých časoch. Spoločnosti tak dnes majú šancu stať sa hviezdnymi zamestnávateľmi a získať konkurenčnú výhodu na trhu práce. Alebo, naopak, klesnúť v očiach súčasných aj potenciálnych zamestnancov. Napredovať budú tímy tých lídrov, ktorí skratku CEO pochopia aj ako Chief Empathy Officer," skonštatoval riaditeľ AMI Communications Peter Chalmovský. Viac ako pätina zamestnancov pritom podľa prieskumu nie je spokojná s reakciou svojho zamestnávateľa na koronakrízu.
Spôsob práce sa od začiatku marca zmenil až pre 54 % Slovákov. Mnohí v súčasnosti nepracujú vôbec (11,6 %), niektorí si čerpajú OČR (2,9 %), dovolenku (5,8 %), prípadne pracujú na skrátený úväzok (4,7 %). Pre takmer štvrtinu zamestnancov súčasná situácia priniesla úplnú alebo čiastočnú prácu z domu, tzv. home office. "Práca z domu, samozrejme, nie je u nás neznáma, keďže niektorí zamestnávatelia ju využívali aj pred krízou. Situácia, keď z domu pracujú celé tímy či spoločnosti vrátane vedenia, je však pre všetkých nová," poznamenal Chalmovský.
Až 85 % opýtaných zamestnancov pracujúcich z domu tvrdí, že tento spôsob práce im vyhovuje, prípadne v ňom vidia výhody aj nevýhody. Podľa zamestnancov na home office sa ich vzťahy s kolegami nezmenili buď vôbec (51 %), alebo sa upevnili (18 %). Iba 12 % zamestnancov, ktorí pracujú z domu, uvádza zhoršenie vzťahov s ostatnými kolegami počas tohto obdobia.
Podľa prieskumu online komunikáciu prostredníctvom videohovorov využíva približne pätina oslovených zamestnancov, pri zamestnancoch na home office je to jedna tretina. Väčšina zamestnancov však naďalej získava informácie zaužívaným spôsobom, a to telefonicky (45 %), e-mailom (40 %) alebo komunikáciou s kolegami (26 %). Intranet ako zdroj informácií využíva 15 % zamestnancov, chatovacie aplikácie 11,5 % zamestnancov. Inovatívne formy komunikácie prostredníctvom firemnej aplikácie využíva 4,5 % zamestnancov a 3,8 % oslovených získava informácie prostredníctvom blogu alebo vlogu vedenia firmy.
"Je viac ako pravdepodobné, že koronakríza zmení spôsob našej práce natrvalo. Home office sa stane bežnou súčasťou fungovania firiem a využívanie moderných komunikačných nástrojov sa stane nevyhnutnosťou," dodal Chalmovský, podľa ktorého je práve preto dôležité správne nastaviť mix nástrojov internej komunikácie.
Až tri štvrtiny opýtaných zamestnancov zároveň vyjadrili obavy z toho, čo im prinesie budúcnosť. Najčastejšie ich trápi neistota z ďalšieho vývoja krízy (37 %) spolu s obavami zo zníženia príjmu (27 %). Mnohé obavy však súvisia s budúcnosťou samotného zamestnávateľa. Takmer pätinu zamestnancov trápi, či bude mať zamestnávateľ prostriedky na výplaty, 14 % zamestnancov sa obáva dosahov opatrení na podnikanie, či dokonca aj krachu firmy (8,2 %).