11. V júli sme mali ísť do Turecka - ja, manžel a moja 69-ročná mama. V tejto situácii mama nechce ísť už nikde. Zaplatili sme zálohu za všetkých troch, dovolenku rezervoval manžel na svoje meno. Na čo teraz máme nárok a ako postupovať dalej?
Podľa nového zákona spadá vaša mama do skupiny klientov, ktorí majú nárok na vrátenie peňazí. Ak je objednávateľom zájazdu osoba spadajúca pod výnimku, tak cestovná kancelária vráti celú sumu za zájazd, ak je dotknutá osoba ďalší cestujúci, tak vráti uhradenú sumu za túto osobu.
12. S rodinou sme zaplatili za dovolenku, ktorú stornovali. Rešpektovali sme voucher, lenže tá stornovaná dovolenka obsahovala cestovné poistenie 90 eur. Túto sumu sme nedostali späť ani od cestovky, ani od poisťovne. Dá sa to ešte niekde vymáhať?
Cestovná kancelária naozaj za túto situáciu nemôže. Poistenie je samostatná položka a riadi sa podmienkami poisťovne.
13. Ak by sa aj uskutočnil zájazd začiatkom júla do Turecka, aké budú obmedzenia v 5-hviezdičkovom hoteli, dostaneme zaplatený all inclusive?
SACKA kontaktovala vyše 15 zastupiteľstiev SR v destináciách s otázkou, aké opatrenia prijímajú jednotlivé vlády na ochranu cestujúcich. Okrem iného bude upravené aj poskytované all inclusive v hoteloch a to tak, že bude viac personálu obsluhovať dovolenkárov a bude viac stanovíšť v areáloch hotela pre poskytovanie občerstvenia - podľa môjho názoru bude poskytovaný kvalitnejší servis ako doteraz. Izby budú viac pod drobnohľadom a upratovanie bude omnoho efektívnejšie. Mnohé sa zmenení k lepšiemu.
14. Máme zaplatenú v CK celú sumu za zájazd do Talianska, zaplatili sme ešte v decembri ako first moment. Cestovať máme 25. 7., ale vzhľadom na epidemiologickú situáciu v Taliansku a odporúčania nášho MZV a pre obavy z nákazy koronavírusom cestovať nechceme. Ako máme postupovať?
Epidemiologickú situáciu máme jasnú dnes a najbližšie dni, nevieme, aká bude koncom júla. V prípade, že bude možné cestovanie bez obmedzení, váš zájazd sa uskutoční. Vy však máte možnosť podľa zákona odmietnuť nástup na zájazd 30 dní pred začiatkom zájazdu a prijať odklad poskytovania služieb.
15. Ako onkologický pacient dostanem späť peniaze, keď nemôžem cestovať pre COVID-19 a čo k tomu potrebujem?
Pacienti s akoukoľvek diagnózou nespadajú pod výnimky v zákone, pretože by to bolo veľmi ťažké dokladovať a posudzovať cestovným kanceláriám. Navrhujem však osloviť priamo cestovnú kanceláriu a tá môže urobiť pre obzvlášť závažné prípady prekážok výnimku.
16. Máme rezervovaný pobyt v Chorvátsku na august. Ako reálne to vyzerá?
Veľmi reálne. Cestovaniu do Chorvátska stojí v ceste „len“ naša karanténa. Iné už nič.
17. Máme zálohu na pobyt v Chorvátsku v druhej polovici júla. Chceme ísť na dovolenku, ale máme nad 65 rokov. Aké sú šance?
To neznamená, že keď ste 65- a viacroční, nemôžete ísť na dovolenku. Predpokladáme, že prežijete krásnu dovolenku.
18. Ak vycestujem na dovolenku a pri testovaní na letisku pri odlete z dovolenky zistíme, že jeden člen rodiny je COVID pozitívny, čo sa bude diať? Budú mať hotely vyčlenené karanténne izby, pôjde do karantény celý hotel? Je to poistná udalosť?
V Grécku zriaďujú karanténne hotely. Odporúčam v každom prípade uzavrieť komplexné cestovné poistenie, ktoré by malo na Vaše otázky mať odpoveď.
19. Čo znamená „ak nedojde k dohode“? Totiž podľa novely zákona ak nedôjde k dohode, má zákazník právo o vrátenie celej už uhradenej sumy?
To znamená, že ak do 31. 8. 2021 nepodpíšete s cestovnou kanceláriou novú zmluvu o zájazde, cestovná kancelária vám do 14. 9. 2020 vráti vami zaplatené peňažné prostriedky.
20. Máme zaplatenú dovolenku v októbri, budeme mať nárok na voucher aj my? Všetci hovoria len o letných dovolenkach, ale čo tie jesenné, keď už bude po korone?
Podľa platnej novely zákona si môžete dovolenku odsunúť na budúce obdobie.