Vyšetrovací tím zadržal včera vrcholového predstaviteľa konzorcia, ktoré zastrešuje výstavbu, Michaela Heerdta. Ten pochádza z Nemecka a šéfuje od tohto roka celému projektu. Jeho a Španiela Juana Josého Bregela, ktorý bol generálnym riaditeľom pred ním obvinila policia z trestného činu ohrozovania a poškodzovania životného prostredia.
Najviac podľa polície uškodili v lokalite pri Dunajskej Lužnej. Škoda sa mala vyšplhať až do výšky 12 miliónov eur. Na Bregela pritom majú vydať zatykač, keďže sa už niekoľko týždňov zdržiava v Londýne, kde riadi ďalší stavebný projekt. Policajný vyšetrovateľ už spracoval podnet na vzatie obvineného Heerdta do väzby.
"Obvinení sa mali skutku dopustiť v postavení štatutárnych orgánov v súvislosti s realizáciou nelegálnej ťažby materiálu určeného na výstavbu D4 a R7 v katastrálnom území obce Dunajská Lužná, časť Jánošíkova," povedal vo videu zástupca riaditeľa Odboru kriminálnej polície KR PZ v Bratislave Milan Maškara.
Touto činnosťou podľa polície zásadným spôsobom zasiahli do životného prostredia, konkrétne do lokality chráneného územia Žitného ostrova. Znaleckým dokazovaním sa podľa Maškaru zistilo, že činnosťou obvinených bola na životnom prostredí spôsobená škoda vo výške 12,5 milióna eur. Polícia za účelom náhrady tejto škody už zaistila financie vo výške 12,2 milióna eur a rovnako aj nehnuteľnosti nachádzajúce sa na Slovensku.
V súvislosti s výstavbou bratislavského nultého obchvatu, D4 a R7, polícia podľa Maškaru momentálne vyšetruje deväť trestných vecí. Týkajú sa trestnej činnosti neoprávneného nakladania s odpadmi, ohrozovania a poškodzovania životného prostredia, ako aj majetkovej a daňovej trestnej činnosti.
V prípade stavby D4 a R7 sa dlhodobo hovorí o podozreniach, že sa tu vozí aj kontaminovaná zemina, nevhodný materiál či odpad z nelegálnych skládok z okolia Bratislavy. Pre tieto podozrenia zasahovala na stavbe obchvatu viackrát aj polícia, ktorá odoberala vzorky na znalecké skúmanie.
V novembri 2019 oznámil vtedajší člen predstavenstva Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Peter Gandl, že statické skúšky únosnosti časti násypu na stavbe diaľnice D4 pri Jarovciach nevyhovujú, čo je podľa neho pravdepodobne ešte horší problém, ako tunajší nález azbestu na stavbe. "Pri kontrole sa zistilo, že sa tam našli kusy dreva, že tam boli nejaké textílie a také materiály, ktoré jednoznačne do násypu nepatria a, samozrejme, znižujú jeho únosnosť," podotkol s tým, že podľa neho sa bude asi musieť násyp rozobrať a vybudovať nanovo.
Firma D4R7 Construction sa naopak snaží štátu dokázať, aj správami od nezávislých expertov, že dotknutý násyp je z ekologického i stavebného hľadiska v poriadku. Spoločnosť zároveň dlhodobo deklaruje, že na projekt bratislavského nultého obchvatu nepoužíva nevhodné či kontaminované materiály. Používané materiály sú podľa firmy v súlade s normami a majú potrebné certifikáty.
D4R7 Construction v piatok pre TASR, na margo predvedenia jedného z jej manažérov na policajný výsluch, uviedla, že rešpektuje právomoc slovenských orgánov vyšetrovať akékoľvek otázky, ktoré považujú za relevantné. "Avšak očakávame, že kroky, ktoré sú podnikané voči našej spoločnosti a jej pracovníkom, budú rozumné a primerané s ohľadom na okolnosti," vyhlásila firma. Považuje za neakceptovateľné, ak sa citlivé informácie o jej pracovníkoch posúvajú médiám ešte predtým, než sa dotknuté osoby majú možnosť vyjadriť k obvineniam na ich adresu. "Vyzývame orgány činné v trestnom konaní, aby v súlade s princípmi právneho štátu rešpektovali prezumpciu neviny a aby sa zdržali používania nezákonných, zbytočných a neprimeraných opatrení," podotkla spoločnosť.