Takmer 12-kilometrový úsek z Trenčína do Nemšovej na slovenskej strane otvorili v pondelok pod najstarším pútnickým miestom na Slovensku v Skalke nad Váhom. Podľa predsedu Trenčianskeho samosprávneho kraja (TSK) Jaroslava Bašku je cyklotrasa súčasťou cezhraničného projektu Na bicykli po stopách histórie.
"Tento úsek cyklotrasy vedie od starého železničného mosta v Trenčíne až po kúpalisko v Nemšovej. Náklady na výstavbu 11,5-kilometrového úseku boli 2,5 milióna eur, financovala ho Európska únia a štát, piatimi percentami sa na financovaní podieľal kraj. Jej súčasťou sú dva cyklomosty nad riečkou Sučanka v Skalke nad Váhom a Vlára v Nemšovej a tri odpočívadlá," priblížil Baška.
Ako dodal, cyklotrasa spája kultúrne a historické pamiatky, ale aj športoviská. Má slúžiť aj na cesty na bicykli do práce. "Chceme byť príjemnejší k životnému prostrediu, chceme, aby viac ľudí využívalo nemotorovú dopravu. Naším cieľom je, aby ľudia robili niečo pre svoje zdravie, ale aby cyklotrasu využívali aj na cestu do práce. Dôležité je tiež, že sme cyklistov presunuli z nebezpečných ciest. Cyklotrasa spája Českú a Slovenskú republiku, Zlínsky a Trenčiansky kraj a dva hrady - Trenčiansky hrad a hrad Brumov. Hlavne však spája dobrých ľudí," zdôraznil Baška.
Nový úsek cyklotrasy požehnal nitriansky diecézny biskup Viliam Judák, ktorý je priaznivcom cyklistiky. Cyklotrasu si v pondelok odskúšal spolu s desiatkami ďalších milovníkov cyklistiky. "Cyklotrasa vedie aj okolo pútnického miesta, cyklisti si tu môžu nielen oddýchnuť, ale aj pomeditovať a načerpať niečo z histórie a aj z toho posvätna, ktoré odtiaľto žiari. Okolo roku 1000 tu žili pustovníci. Aj keď žili inými spôsobom života, ako žijeme my, môžu nám byť v mnohom príkladom. Učia nás, že sa máme utíšiť a utiahnuť do prírody, aby sme si ju vedeli vážiť," doplnil biskup.
K úplnému prepojeniu Trenčína s Brumovom-Bylnicou zostáva na slovenskej strane už iba asi 1,5-kilometrový úsek a takmer trojkilometrový úsek na moravskej strane. Slovenskú časť cyklotrasy by mohli dokončiť v tomto, prípadne v budúcom roku. Na moravskej strane je situácia zložitejšia, na dobudovanie posledného úseku treba ešte dva alebo tri roky.