Už aj za manipuláciu s aparátom hrozí dvestoeurová pokuta. Ešte nebezpečnejšie ako samotné volanie je totiž odpisovanie či vyhľadávanie na internete. Keď počas jazdy nepoužijete mobil, Zem sa bude aj tak točiť ďalej a odpovedať na správu stačí aj o päť minút neskôr. Neohrozujte seba a ostatných a aspoň za volantom mobil ignorujte.
ČÍTAJTE VIAC: VIDEO: Emotívna kampaň vás presvedčí, že mobil za volant nepatrí!
Mladú generáciu dnes do istej miery vychováva aj YouTube a sociálne siete. To, čo vidia na displejoch svojich mobilov, je pre nich normálne a stáva sa návodom, ako žiť svoje životy. Keďže však rôzni influenceri veľmi často natáčajú svoje videá v aute počas jazdy, používanie telefónu považujú všetci za „normálne“. Rovnako tak väčšine ľudí neprekáža, keď si niekto nakrúti prekročenie maximálnej povolenej rýchlosti na diaľnici aj o 100 %, čo dokazuje počet lajkov pod videom.
Handsfree nepomáha
Ťuknúť do displeja prstom sa zdá ako maličkosť, lenže každé takéto odvedenie pozornosti predlžuje náš reakčný čas a na cestách rozhodujú často milisekundy. Pokiaľ si myslíte, že riešením je handsfree, nie je to tak. Podľa posledných výskumov telefonovanie znižuje našu pozornosť a je jedno, či držíte telefón v ruke, alebo používate hlasité odpočúvanie. Iste, keď máte obe ruky na volante, viete reagovať o chlp lepšie, ale pri hovore je kapacita našich zmyslov roztrieštená a šoférovaniu sa nevenujeme na celých 100 %. Známy nápis „Nehovorte počas jazdy s vodičom“ tam nebol len tak.
Ako je to v zahraničí
Problém s nepozornosťou za volantom pre mobily je celosvetový a mnohé krajiny už sprísnili pravidlá používania telefónov za volantom, alebo dokonca úplne zakázali telefonovanie v autách. V Grécku možno použiť iba súpravu integrovanú priamo vo vozidle, inak hrozí pokuta 100 €. V Portugalsku zas môžete používať slúchadlo, ale iba jedno. Vo Francúzsku môžete používať mobil v aute iba na parkovisku s vypnutým motorom. Benevolentní sú v tomto smere azda len Švédi, kde vodiči môžu manipulovať s telefónom, keď nespôsobia nebezpečnú situáciu.
Telefón za volantom
- Pri používaní telefónu šoférujete tak ako po troch pivách dvanástkach.
- O 10 % pomalšia je reakcia vodiča pri potrebe zabrzdiť, pedál však zošliapne silnejšie.
- Väčšina vodičov nesleduje situáciu v spätných zrkadlách.
- 24 % nedodržuje bezpečný odstup od vozidla pred ním.
- V 78 % je príčinov nehody nepozornosť vodiča, najčastejšie telefonovanie, nastavovanie GPS, ale aj zapaľovanie cigarety.