Zo zvarovne už odišli traja zamestnanci. Minárech tvrdí, že to spôsobili najmä opatrenia spojené s prísnymi obmedzeniami zavedenými pre pandémiu koronavírusu, keď si v továrni overili, že sa výroba dá zabezpečiť aj v menšom počte pracovníkov. Aká je situácia v ďalších automobilkách?
Šéf odborárov Milan Minárech povedal, že s vedením PSA rokujú už niekoľko týždňov. „Je nám jasné, že pandémia zrejme nepraje väčšine podnikov a naša automobilka je medzi nimi,“ vysvetlil Minárech. Podľa neho firma nemá zákazky, a tak sa rozhodli znížiť počty zamestnancov. „Nebude to žiadne hromadné prepúšťanie, firma sa snaží so zamestnancami dohodnúť a pomaly, ale isto im už dávajú podpisovať zmluvy,“ povedal šéf odborov.
Trnavská automobilka podľa odborára využila čas, keď ľudia museli byť doma, a zistila, že veľmi efektívne dokážu pracovať z domu a jeden človek vie nahradiť aj dvoch ľudí. „Presne toto je ten problém, že kríza spôsobila, že ľudia vedia pracovať aj v home office. My ako odborári sme dokonca chceli, aby sa zamestnancom zdvihol plat a aby mohli mať štrnásty plat, ale to nám neprešlo, dokonca chceli zamestnancom platy znížiť.
Mrzí nás, že 117 ľudí bude musieť prísť o prácu,“ dodal Minárech. Každý zamestnanec, ktorý pracuje vo firme viac ako 5 rokov, dostane 5-mesačné odstupné. O stanovisko k tejto situácii sme požiadali aj vedenie PSA. ,,Nie je pravda, že by sme v tejto chvíli plánovali hromadné prepúšťanie. Je však pravda, že v záujme zachovania konkurencieschopnosti budeme rovnako ako doteraz pokračovať v hľadaní spôsobov znižovania výrobných nákladov a to v troch oblastiach: cena práce (vrátane odvodov, školení a flexibility), režijné náklady vrátane energií a aplikácia inovácií na zariadeniach v rámci Industry 4.0," povedal riaditeľ vonkajších vzťahov Peter Švec.
,,Je to dôležité pre udržanie konkurencieschopnosti. Dnes ešte viac ako v minulosti. Nevieme zatiaľ povedať, či tieto zamýšľané akcie zamerané na znižovanie výrobných nákladov budú mať za následok aj výpovede a ak aj áno, koľko ich prípadne bude. V prvom rade chceme maximálnemu počtu ľudí nájsť novú úlohu v automobilke, ak budú, samozrejme, spolupracovať pri zmene pracovného zaradenia. Zároveň prirodzená fluktuácia nám umožňuje niektorým ľuďom ponúknuť iné pracovné miesto v súlade s platnou kolektívnou zmluvou. Čo sa týka objednávok, už 6. júna sme spustili výrobu v pôvodnom režime, ako pred krízou COVID. Objednávok máme dostatok do konca júla," dodal.
Volkswagen Slovakia - Chceme ostať stabilným zamestnávateľom
Lucia Kovarovič Makayová, hovorkyňa
- Cieľom našej spoločnosti je zachovať pracovné miesta a zostať stabilným zamestnávateľom napriek náročnej situácii. Ako nikdy predtým je preto mimoriadne dôležitá flexibilita pracovnej sily. V tejto chvíli produkujeme všetky modely produktového portfólia vo všetkých segmentoch na základe výrobného plánu, ktorý sa priebežne aktualizuje, pričom reflektuje na aktuálne požiadavky svetových trhov a efektívne riadenie výroby. Zároveň sa postupne pripravujeme na nábeh montáže modelu Škoda Karoq, ktorého štart výroby je plánovaný na jeseň tohto roka.
Kia Motors Slovakia - Prepúšťanie neplánujeme
Ján Žgravčák, hovorca spoločnosti
- V Kia Motors Slovakia prebieha výroba na dve pracovné zmeny minimálne do konca júla. Od 27. 7. do 7. 8. je plánovaná letná odstávka. Ďalšia výroba a prípadný návrat k trojzmennej prevádzke budú závisieť od vývoja dopytu na trhu. Momentálne neplánujeme žiadne hromadné prepúšťanie.
Jaguar Land Rover Slovakia - Potrebujeme všetkých našich zamestnancov
Miroslava Remenárová, manažérka pre firemné vzťahy
- Opäť sme obnovili výrobu, kde aktuálne potrebujeme všetkých našich zamestnancov, pričom od 26. júna začíname opäť ponúkať možnosť zamestnania v našom nitrianskom závode v spolupráci s úradmi práce a dávať tak kariérnu príležitosť uchádzačom bez práce. Naším zámerom je udržanie zamestnanosti a kvalitné pracovné podmienky.