Urbanova veža po šiestich rokoch samoty privítala návštevníkov vo svojich útrobách napriek tomu, že na fasáde stavby stále prebiehajú rekonštrukčné práce. Milovníkov histórie vnútri privíta aj chutné prekvapenie v podobe ochutnávky omšových vín, ktorých receptúra siaha až do dávnych čias. Odkazujú tým na eucharistický zázrak z konca 14. storočia v Košiciach, ktorý sa spája práve s vínom.
Košickú Urbanovu vežu, ktorá bola postavená ešte v 14. storočí, dva razy zachvátili plamene. V roku 1970 bola síce vyhlásená za národnú kultúrnu pamiatku, no zub času a vandali sa na nej výrazne podpísali a jej havarijný stav ohrozoval okoloidúcich. Len prednedávnom sa na nej začali kompletné rekonštrukčné práce. Nový život jej dodáva aj sprístupnená výstava pod názvom Dar kráľa, ktorá približuje spôsob a princípy výroby omšového vína, vývoj katolíckej liturgie či stredoveký eucharistický zázrak, ktorým sa Košice stali pútnickým mestom.
Ako prezradil autor výstavy Tomáš Harbuľák, zázrak sa stal v roku 1350 v pôvodnom Kostole sv. Alžbety, keď kňaz pri svätej omši nechtiac rozlial z kalicha na plátno tzv. konsekrované víno, čiže Kristovu krv. „Na bielom plátne - korporáli sa pritom vytvoril obraz Kristovej tváre. To napokon viedlo k vzniku kultu Svätej krvi a Košice sa stali známym pútnickým miestom pre veriacich z blízka i ďaleka,“ vysvetli Harbuľák.
Len s povolením cirkvi
Kedysi mohli omšové víno vyrábať len rehoľníci. „Dnes môžu aj podnikatelia, ale musia splniť tri hlavné podmienky. Musia ho vyrábať s povolením biskupa, resp. s odobrením cirkvi. Vyrobiť sa musí len z plodov viniča. Taktiež nesmie byť umelo dofarbované či dosladzované, aby bolo čisté. Zároveň nesmie byť použité pokazené víno,“ vyratúva Harbuľák. Zámerom je, aby bol boží nápoj čo najbližší k tomu, ktorý používal Ježiš Kristus. „Jediným rozdielom je, že v tých časoch v Izraeli nevedeli vyrobiť tak percentuálne vysoký podiel alkoholu ako dnes a malo okolo 5 až 6 percent,“ prezradil autor výstavy.
Podľa slov Harbuľáka je ďalšou zaujímavosťou aj to, že tieto vína sú požehnávané ešte pred tým, než sa z nich stane tekutý nápoj - ako celé vinice predstavenými v cirkvi. „Povinnosťou je, aby bol na každom omšovom víne erb biskupa alebo opátstva, požehnanie a dekrét o vyrobení pre liturgické potreby v zmysle kánona, teda práva cirkvi,“ dodal. Podľa slov Harbuľáka si ľudia degustácie v kultúrnej pamiatke veľmi užívajú. V autentickom prostredí veže, ktorej meno sa viaže k vinohradníctvu, majú aj zapožičané autentické mníšske habity, ktoré používajú rehoľníci pri výrobe vína.
Čo sa musí pri výrobe splniť
1. Výroba možná len s povolením biskupa/odobrením cirkvi
2. Môže byť len z plodov viniča
3. Nesmie byť umelo dofarbované či dosladzované
4. Nesmie byť použité pokazené víno
5. Víno sa požehnáva pred procesom výroby - ako vinica
6. Na každej fľaši musí byť erb biskupa/opátstva, požehnanie a dekrét o vyrobení
Toto môžete ochutnať
Sancta Cecilia
- víno Arcidiecézy Košice z oblasti Orechová
Omšové víno benediktínov
- pochádza: z najstaršiej rehole katolíckej západnej cirkvi, od roku 1083 na pôvodných viniciach
Omšové víno rádu cisterciánov
- víno z najväčšieho kláštora na svete Heiligenkreuz v Rakúsku
Liturgické víno
- omšové víno Gréckokatolíckej eparchie z Prešova z oblasti vinohradov v Tibave
Omšové víno Tokaj
- Malá Tŕňa