Jednoduché riešenie?
Riešením na ďalších 20 rokov by bola nová budova. „Máme projekt, vlastný pozemok, urobený rozpočet. Nepotrebujeme ani financie na zariadenie, to všetko máme,“ vysvetlil obecný poslanec Horváth. Dodal, že je mu jasné, že nejde o haliere, ale rozpočet na trojpodlažnú budovu, na ktorú od štátu žiadajú 785 000 eur, nemôže byť až taký problém.
„Ak totiž nebudeme schopní splniť podmienku, že pokryjeme výučbu 1. stupňa ZŠ, nebudeme môcť školu zo zákona otvoriť vôbec!“ uviedol a dodal, že jedinou stavbou by sa vyriešila aj situácia okolitých obcí, keďže by vedeli prijať zopár detí. „V roku 2019 sme poskytli v rámci výzvy na zlepšenie materiálno-technického zabezpečenia ZŠ v súvislosti s kapacitnými obmedzeniami, prevenciou a odstránením dvojzmennej prevádzky v ZŠ pre zriaďovateľov finančnú dotáciu v sume viac ako 2 milióny eur. Obec sa do výzvy neprihlásila,“ uviedlo ministerstvo školstva.
To Horváth nepoprel, no dodal, že začiatkom kalendárneho roka neboli oprávneným žiadateľom. „V roku 2019 mala naša škola len 1. - 4. ročník. Mysleli sme si, že máme ešte 2-3 roky, kým to bude hroziť,“ doplnil riaditeľ. Problém nastal po priebežnom prihlasovaní detí na trvalý pobyt a ich žiadosťou o prijatie už do plných vyšších ročníkov. „Zaklincoval to zápis do prvého ročníka 2020 - 2021,“ uzavrel riaditeľ. Keď sme sa ministerstva opätovne pýtali, aké má škola možnosti, odpoveď sme nedostali.
Čo by malo byť v novej škole
- budova s 9 triedami
- budova s 12 triedami
- telocvičňa
Kalkulácia predpokladaných nákladov
Rozpočet: 934 167 €
Vlastné zdroje: 100 000 €
Veľká Paka: 50 000 €
Žiadané finančné zdroje: 784 167 €
Samosprávam chýbajú peniaze
Martin Halás, Inštitút pre výskum sociálno-ekonomických rizík a alternatív
- Myslím si, že samosprávy tento stav vedia zmapovať na strane druhej však majú veľmi malé finančné kapacity. V rámci prenosu kompetencií sa sa im nezabezpečil dostatočný prílev financií. Druhá vec je, že stále nie je doriešená záležitosť trvalých pobytov. Potom miestne dane, ktoré by mohli prichádzať nie sú v takej výške ako by bolo nutné. Takto o tie peniaze dochádzajú zriaďovatelia, ktorí by ich mohli použiť na tento účel. Toto sa však netýka len školstva ale aj sociálneho systému. Takéto problémy vznikajú aj pri umiestnení staršieho rodiča do zariadenia.