Zapožičanému elektromobilu SimRod dokázali dať doslova rozum! Jeho vývoj trval pol roka. Riešili pritom jeho softvérovú a hardvérovú stránku. Prototyp autonómneho autíčka, ktoré dokáže jazdiť samo, slávnostne predstavili v pondelok na okruhu Slovakia Ringu v Orechovej Potôni. Výskumný tím Novému Času vysvetlil, akými technologickými pokladmi je auto vybavené.
Autíčko je výsledkom úspešného projektu integrácie autonómnych technológií do elektromobilu SimRod. Projekt prebiehal v uplynulých mesiacoch na Strojníckej fakulte STU v Bratislave v spolupráci so spoločnosťou Siemens. „Zámerom bolo obohatiť vozidlo o autonómne technológie a otestovať, ako sa bude správať pri jazde bez vodiča pri vybraných scenároch z reálneho života,“ uviedla hovorkyňa SjF STU Renáta Sovišová.
Ako doplnila, v čase, keď na ňom začal robiť výskumný tím zo SjF STU, auto nebolo autonómne, len elektrické. „Výskumníci pod odborným dohľadom šéfa tímu Ľuboša Magdolena doslova dali autu rozum pomocou moderných technológií,“ prezradila. Funkčnosť technológií, ktoré do elektromobilu integrovali pomocou softvéru SimCenter od Siemensu, výskumníci predviedli na okruhu Slovakia Ringu v Orechovej Potôni. Spokojnosť členov tímu bola neopísateľná. Autonómne autíčko ich povozilo úplne samo!
„Smart mobilita však zahŕňa okrem vozidiel, ktoré sa samy riadia, aj ďalšie prvky, napr. systémy zabudované do cestných komunikácií, inteligentné snímače poveternostných podmienok, systémy na komunikáciu medzi vozidlami v premávke navzájom,“ vysvetlil šéf tímu Ľuboš Magdolen.
Dodal, že okrem toho je úlohou posilniť spoluprácu medzi súkromným, verejným a akademickým sektorom s cieľom dosiahnuť spoločné napredovanie Slovenska. Na ministerstve dopravy preto už pracuje tím odborníkov, ktorí v spolupráci s Úradom podpredsedníčky vlády pre informatizáciu a inovácie pripravujú projekt smart mobility s dotáciou 6,9 milióna eur z eurofondov.
Použité smart technológie:
1. Riadiaca jednotka
• ovláda auto na základe príkazov
• vyhodnocuje a spracováva dáta zo snímačov
• plánuje a riadi akčné členy vozidla
2. Inerciálna jednotka
• vyhodnocuje zrýchlenie vozidla, rotáciu a smer jazdy
3. Solid state lidar
• hĺbková kamera umožňuje vidieť 3D priestor, detekciu osôb či predmetov
4. Záložné bezpečnostné systémy
• pre prípad zlyhania autonómnej jazdy zastavia auto
5. Ovládací panel
6. Elektronický posilňovač riadenia
• snímač natočenia volantu a krútiaceho momentu
7. GNSS prijímač
• určuje polohu auta s presnosťou až 14 mm
8. Snímače otáčok kolies
• s ostatnými snímačmi presnejšie určuje rýchlosť a polohu auta