Gigant, ktorý zahynul pri Kyjeve: Najväčšie lietadlo sveta zničila vojna na Ukrajine
24. 8. 2022, 11:00
Prirodzene, nové lietadlo muselo byť upravené, keďže malo mať o dva motory viac. Konštruktéri preto pred koncovú časť krídla s dvoma motormi pridali ďalší motor a základňu krídla predĺžili a zväčšili. Úpravy sa dočkala aj chvostová plocha, a to predovšetkým kvôli navýšeniu nosnosti lietadla. 32-kolesový podvozok umožňuje výbornú manévrovateľnosť lietadla, jeho predná časť môže poklesnúť pri nakladaní a vykladaní nákladu prednou časťou lietadla.
Stovky ton vo vzduchu
Náklady je však možné nakladať aj cez zadnú časť. Vďaka svojim unikátnym rozmerom po úpravách na prelome tisícročí sa toto lietadlo využívalo na prepravu mimoriadne ťažkých či nadrozmerných nákladov, napríklad 136-tonového transformátora. Aby sa takýto ťažký náklad dal bezpečne odviezť, bolo nutné ho pred naložením umiestniť do špeciálnej 20-tonovej kovovej konštrukcie, ktorá rozložila obrovskú hmotnosť na celý trup lietadla. Náklad bol následne upevnený stovkami oceľových lán a reťazí.
Pri maximálnom zaťažení vážil Antonov 225 toľko ako desať Airbusov A 320. Aby toto všetko lietadlo zvládlo, vyžadovalo si na palube skúsenú posádku. Tú tvorili dvaja piloti a štyria mechanici-navigátori, na palube bol však aj tím B s ďalšími dvoma pilotmi pri dlhých letoch. Okrem toho bola na palube aj opravárska dielňa a technici, ktorí boli pripravení opravy okamžite vykonať. Niektorí z nich lietali s lietadlom od jeho prvých dní.