22 Slovenská demokratická a kresťanská únia - Demokratická strana (SDKÚ-DS) - volebný program
8. 2. 2012, 20:19 (aktualizované: 25. 5. 2020, 14:15)

Zdroj: acs
Volebný program strana SDKÚ zhrnula do štyroch hlavných oblastí: pracovné miesta, poriadok a spravodlivosť, zodpovedný štát a podpora rodiny.
1. OCHRANA A PODPORA PRACOVNÝCH MIEST, EKONOMICKÁ A SOCIÁLNA STABILITA
1.1.1. Ochránime pracovné miesta, ktoré vytvorili investori
Budeme motivovať investorov, aby Slovensko považovali za stabilnú základňu na udržiavanie a rozširovanie výroby. Najdôležitejšie prvky spoľahlivosti sú euro, rovná daň, Zákonník práce a politická skúsenosť, a iba my garantujeme všetky štyri. Investičnú pomoc budeme poskytovať len v regiónoch s vysokou nezamestnanosťou, prípadne do podpory výroby s vysokou pridanou hodnotou. Ak to bude potrebné, aj napriek nutným úsporným opatreniam posilníme rozpočet agentúry na prilákanie investícií SARIO.
1.1.2. Zažiadnychokolnostínezvýšimecelkové zaťaženiepráce
Bez ohľadu na náročnosť ozdravenia verejných financií je našou prioritou zachovať alebo znižovať celkové daňovoodvodové zaťaženie práce. Ak to bude nevyhnutné, radšej viac zdaníme spotrebu, najmä alkohol, tabak a hazard, alebo majetok a produkty zaťažujúce životné prostredie, ale nie prácu. Dostatok pracovných príležitostí považujeme za najväčšiu prioritu pre Slovensko na najbližšie roky.
1.1.3. Výraznezjednodušímeplatenie daníaodvodov
V posledných rokoch sa Slovensko v rebríčku jednoduchosti daňovo-odvodového systému prepadlo až na 129. miesto zo 183 hodnotných krajín. Komplikovaný systém zaťažuje občanov a podnikateľov a znižuje príjmy verejných financií. Výrazne zjednodušíme platenie daní a odvodov. Novovytvorené finančné úrady budú jediným miestom, kde sa budú platiť dane, odvody a clá. Spoločným ročným zúčtovaním daní a odvodov nezaťažíme občanov a podnikateľov, urobí ho finančná správa. “Jeden výkaz, jedna platba, jeden úrad“ znížia náklady slušným ľuďom, ale výrazne skomplikujú život podvodníkom.
1.1.4. ZvýšimepríťažlivosťSlovenska pre globálne talenty
Uľahčíme príchod a zotrvanie vysoko kvalifikovaných migrantov a podnikateľov, vrátane študentov a vedcov, na Slovensko. V tejto oblasti sme zatiaľ medzi najhoršími krajinami v EÚ hoci, kvalifikovaní migranti sú pre našu ekonomiku prínosom. Prinášajú so sebou inovácie a nové znalosti a pracovné príležitosti. Slovensko musí byť aktívnejšie v súťaži o globálne talenty a zvýšiť tak konkurencieschopnosť v porovnaní s ostatnými krajinami.
1.1.5. Pomôžemeživnostníkomamalýmfirmám prijaťprvéhozamestnanca
Vytvoríme jednoduché a účinné programy podpory zamestnanosti, ktoré vieme naštartovať hneď. Presmerujeme dotáciu na tvorbu živností na pomoc pre živnostníkov a malé firmy, ak prijmú prvého zamestnanca. Zabezpečíme, aby absolventovi, ktorý do šiestich mesiacov nenájde prácu, štát garantoval pracovné miesto, prax, alebo rekvalifikáciu.
1.1.6. Zavediemekombináciupráceadávok predlhodobonezamestnaných
Umožníme, aby zamestnanci s nízkou kvalifikáciou mohli pracovať za nižšie mzdy a súčasne poberať aj podporu od štátu. Tým sa zvýši ich motivácia pracovať, a zvýši sa aj ochota podnikateľov zamestnávať ľudí s nižšou kvalifikáciou. Tak vznikne takzvaný medzitrh práce, ktorý pomôže zvyšovať zamestnanosť v mnohých sektoroch, napríklad v sociálnej sfére, v službách, či v textilnom alebo obuvníckom priemysle.
1.1.7. NabyrokraciunasadímebyroKATA
Na štyri roky vytvoríme dočasnú pozíciu verejného ochrancu proti byrokracii – byroKATA. Bude môcť navrhovať vláde, aby rušila a menila zákony, ktoré zbytočne či neprimerane obmedzujú tvorbu pracovných miest.
1.1. POMÔŽEME ZAMESTNANCOM AJ ZAMESTNÁVATEĽOM
nominácií najhorších regulácií zo strany zamestnávateľov a zamestnancov. ByroKAT nebude mať formálnu pozíciu, bude protiváhou úradníkov aj “požiadaviek z Bruselu”. Pre byrokraciu bude platiť prezumpcia viny. Ak gestorský úrad nebude schopný dokázať, že výhody regulácie významne prevyšujú náklady, vláda navrhne parlamentu jej zrušenie.
1.1.8. Podvodnícinačiernulistinu
Tvrdo zakročíme proti tým, ktorí poctivým zamestnávateľom ničia život. Vytvoríme čiernu listinu súkromných aj štátnych firiem, ktoré sa dopustili vybraných porušení zákona. Napríklad nezverejnili o sebe povinné údaje alebo nedajú včas firmu do konkurzu v rozpore so zákonom. Podnikatelia z čiernej listiny nebudú môcť založiť ďalšiu firmu, ani sa prihlásiť do verejných súťaží.
1.1.9. Obmedzímeokrádanieobchodných partnerov
Tunelovanie či okrádanie obchodných partnerov obmedzíme zverejňovaním informácií o obchodných konaniach a platobnej disciplíne. Zelektronizujeme Zbierku listín, aby si poctiví podnikatelia mohli cez internet zistiť základné ekonomické ukazovatele obchodných partnerov. Vťahovaniu zdravých firiem do pasce platobnej neschopnosti zabránime tým, že zjednodušíme proces odpisovania nevymožiteľných pohľadávok. Vymožiteľnosť práva nie je len rýchlosť a efektívnosť súdneho konania, ale aj exekúcie. Zvýšime efektívnosť exekučných konaní a zjednodušíme ich.
1.2. KVALITNÁ DOPRAVA PRE SILNÉ REGIÓNY
Kvalitná dopravná infraštrukúra je jednou zo základných podmienok pre rozvoj regiónov, pre vytváranie nových pracovných príležitostí. Eurofondy zabezpečia aj v nasledujúcom desaťročí veľký objem zdrojov pre výstavbu ciest a modernizáciu železníc. Len na nás bude záležať, ako rýchlo a efektívne tieto zdroje dokážeme využiť.
1.2.1. Nové cesty pre regióny Slovenska
Sústredíme sa na základnú prioritu, ktorou je dokončenie diaľničného spojenia Bratislavy a Košíc. Zároveň začneme rekonštrukcie a výstavbu nových ciest, ktoré sú dôležité pre rozvoj regiónov Slovenska. Rozbehneme výstavbu rýchlostnej cesty R4 na východnom Slovensku, ktorá prepojí Slovensko od Poľska cez Prešov a Košice až do Maďarska. Rozbehneme výstavbu rýchlostnej komunikácie R2, ktorá spojí Trenčín, Prievidzu a Žiar nad Hronom – čím sa vyrieši zlá dostupnosť hornonitrianskeho regiónu do Trenčína – s hlavným diaľničným ťahom D1 a s Českou republikou. Rozbehneme výstavbu nultého diaľničného okruhu Bratislavy.
1.2.2. Budemestavaťrýchlo,aletransparentne
Posledný rok ukázal, že cesty sa dajú stavať rýchlo, kvalitne, a pritom nie za premrštené ceny. Podstatou sú dobre pripravené súťaže. Na ilustráciu: len na štyroch úsekoch diaľnice D1, ktoré boli pôvodne súčasťou prvého balíka PPP projektov, štát na stavebných nákladoch ušetrí takmer 700 miliónov eur. Základný objem zdrojov na výstavbu ciest a diaľnic poskytnú aj v nasledujúcich rokoch eurofondy. Ich spolufinancovanie zabezpečíme aj vydávaním špeciálnych štátnych dlhopisov. Tie budú môcť kupovať dôchodkové správcovské spoločnosti. PPP projekty využijeme po dôslednej analýze efektívnosti len v prípade, že budú vyčerpané všetky finančné zdroje z eurofondov.
1.2.3. Zmodernizujemeželezničnúdopravu
Budeme pokračovať v modernizácii železničnej dopravy. Zlepšíme kultúru cestovania v železničnej doprave obnovou vozového parku, aj modernizáciou staníc so zapojením súkromného sektora. Dokončíme projekt revitalizácie železničných spoločností a ich financovanie budeme zo štátneho rozpočtu zabezpečovať tak, aby sa v týchto firmách nekopili nové dlhy. Budeme presadzovať zapojenie Slovenska do medzinárodných dopravných koridorov a aktívne zapojenie do európskych rozvojových programov. Uskutočníme opatrenia na podporu harmonizácie verejnej dopravy, vrátane integrovaných dopravných systémov.
1.3. SPOĽAHLIVÁ ENERGETIKA PRE OBČANOV AJ PODNIKATEĽOV
Dobre fungujúca energetika je nevyhnutným predpokladom zdravého hospodárstva. Občania aj podnikatelia musia mať zabezpečené spoľahlivé dodávky elektriny, plynu, vody aj tepla. A ceny energií by nemali byť vyššie ako sú v okolitých krajinách.
1.3.1. Presadímespravodlivéregulovanie cienenergií
Regulácia cien energií musí vytvárať tlak na úsporné fungo- vanie monopolov. Tie nemôžu mať regulátorom garantované vysoké zisky, aké nedosahujú iní podnikatelia. Koncové ceny energií súčasne musia reagovať na zmeny situácie na svetových trhoch tak, aby zodpovedali skutočne vynalo- ženým nákladom dodávateľov energií. Regulátor by mal vždy transparentne informovať verejnosť o dôvodoch, ktoré spô- sobujú pohyb cien energií pre spotrebiteľov na Slovensku.
1.3.2. Zlepšímekonkurenčnéprostredie vsieťovýchodvetviach
Konkurencia prináša pre zákazníkov lepšie služby a nižšie ceny. Všade tam, kde to je možné, preto zlepšíme prostredie pre rozvoj konkurencie, a to najmä v obchode s elektrinou, plynom, v telekomunikačných a poštových službách alebo v železničnej doprave. Ľudia aj firmy musia mať skutočnú možnosť vybrať si spomedzi viacerých ponúk, zmena musí byť pritom jednoduchá, lacná a rýchla.
1.3.3. ZvýšimeenergetickúbezpečnosťSlovenska
Znížime závislosť Slovenska od dovozu ropy a plynu podporou rozvoja obnoviteľných zdrojov energií. Podporu sústredíme na tie druhy obnoviteľných energií, ktoré majú u nás prirodzene dobré podmienky, ako je napríklad bio- masa. Efektívna podpora rozvoja vlastných zdrojov energií dokáže prispieť k vytváraniu nových pracovných príležitostí, najmä na vidieku – v poľnohospodárstve a v lesníctve. Ne- bude však viesť k neúmernému rastu cien energií, ako sa to stalo v prípade podpory fotovoltaických elektrární.
1.3.4. PosilnímepozíciuSlovenskanaenergetickejmapeEurópy
V snahe predísť krízovým situáciám budeme podporovať prepojenie zásobníkov plynu na Záhorí s rakúskym plyná- renským hubom Baumgarten a severo-južné prepojenie plynovodov s Poľskom a Maďarskom. Obnoviť významnú pozíciu Slovenska na energetickej mape Európy, ktorá čiastočne trpí spustením projektu Nord Stream, pomôže aj výstavba cezhraničných kapacít v elektroenergetike.
1.4. ROZVOJ VIDIEKA A REGIÓNOV
Vyrovnávanie regionálnych rozdielov je jedným z hlavných predpokladov pre ďalší rozvoj slovenskej ekonomiky. Slovensko nebude prosperovať, ak nebudú prosperovať jeho regióny. Vláda by mala zabezpečiť každému občanovi možnosť rozvoja bez ohľadu na to, z akej časti krajiny pochádza.
1.4.1. Budemerozvíjaťcestovnýruch
Kľúčové pre rozvoj cestovného ruchu je zvýšenie návštev- nosti Slovenska zahraničnými turistami. Budeme preto podporovať širokú propagáciu Slovenska v zahraničí ako cieľovej destinácie cestovného ruchu. Zjednodušíme predpisy a zákony upravujúce podnikanie v tejto oblasti. Budeme pokračovať vo vládnom programe obnovy vidieka a trvalo udržateľného vidieckeho turizmu. Budeme podporo- vať vznik a rozvoj oblastných organizácii cestovného ruchu a rozšírime možnosti a zdroje ich financovania. Zlepšíme predpoklady na budovanie zariadení určených na agrotu- ristiku.
1.4.2. Budemebojovaťprotičiernymstavbám
Štát má chrániť záujmy občanov, nie nelegálnych investorov. Uzákoníme povinnosť odstrániť stavbu alebo akýkoľvek objekt zhotovený bez stavebného povolenia na cudzom pozemku, bez písomného súhlasu majiteľa pozemku. Stavebnému úradu povolíme odpojiť čiernu stavbu od vody alebo elektriny. Jasne zadefinujeme pravidlá pre zmeny stavieb pred dokončením, aby nedochádzalo k zneužívaniu tohto inštitútu.
1.4.3. Posilnímevlastníckeprávakpôde
Zriadime centrálny register nájomných zmlúv k pôde a definitívne doriešime majetkové vzťahy v družstvách, aby sa posilnilo postavenia vlastníkov majetkových podielov v družstvách voči prevádzkovateľom družstevných podnikov. Posilníme postavenie vlastníkov pôdy vo vzťahu k nájom- níkovi a uzákoníme, aby sa minimálna výška nájomného odvíjala od výšky podpory, ktorú dostane farmár od štátu a z fondov EÚ. Schválime jasné pravidlá pre vzťahy medzi ochranou prírody a vlastníkmi lesov.
1.4.4. Budemepodporovaťslovenských poľnohospodárov
Budeme podporovať značku kvality SK a dôsledne presa- dzovať označovanie pôvodu potraviny, aby spotrebiteľ vedel identifikovať, odkiaľ pochádza nielen potravina, ale aj jej zložky. Budeme presadzovať v rámci Spoločnej poľnohos- podárskej politiky EÚ rovnaké podmienky pre farmárov zo všetkých členských krajín EÚ. Najvhodnejšia forma je obmedzenie dotácií v celej EÚ, pretože tak sa presadia konkurencieschopní. Budeme spolupracovať s poľno- hospodármi na zlepšení ich kreditu v spoločnosti.
1.4.5. Protipovodňovýmiopatreniami podporímezamestnanosť
V roku 2011 získalo Slovensko skúsenosti s realizáciou pro- jektov prevencie pred povodňami, ktoré zároveň vytvárajú pracovné príležitostí v chudobných regiónoch Slovenska postihovaných lokálnymi záplavami. Je dobré tieto skú- senosti vyhodnotiť a využiť. Odštartujeme nové programy výstavby protipovodňových kapacít, a tým posilníme záujem i zodpovednosť ľudí v regiónoch o obnovu poškodených častí krajiny.
2. PROFESIONÁLNE RIADENÝ A SPRAVODLIVÝ ŠTÁT, V KTOROM JE PORIADOK A PLATÍ ZÁKON
Naším cieľom je vrátiť dôveru občanov v spravodlivosť a vo fungujúci štát; štát, v ktorom je poriadok a platí zákon. Tento cieľ sa nedá dosiahnuť inak, len dôsledným a trpezlivým presadzovaním skutočných systémových riešení, zvýše- ním profesionality a efektívnosti verejnej správy, polície, prokuratúry, súdnictva a otvoreným vládnutím. SDKÚ-DS takéto riešenia ponúkalo v minulosti a ponúka aj dnes. Sľúbili a presadili sme zverejňovanie zmlúv na internete, vyššiu transparentnosť verejných obstarávaní a otvorenie justície verejnej kontrole. Aj dnes navrhujeme zmeny, ktoré obmedzia priestor pre rodinkárstvo, zastrašovanie, korupciu a svojvôľu. Ani mesiáši, ani spravodajské hry, ale len od- politizované a silné silové zložky – polícia, prokuratúra – a nestranne rozhodujúce súdy môžu garantovať úspech v boji proti korupcii.
2.1. FUNGUJÚCI ŠTÁT = FUNGUJÚCE INŠTITÚCIE
2.1.1. Ibaotvorenávládanaozajšetríapomáha
Na základe skúseností s povinným zverejňovaním zmlúv ako účinným nástrojom prevencie a odhaľovania korupcie, ako aj kontroly konania a rozhodovania inštitúcií pôjdeme oveľa ďalej. Sprístupnenie verejných databáz zavedieme ako princíp. Akákoľvek výnimka, napríklad ochrana súkro- mia alebo utajovaných skutočností, bude musieť byť odô- vodnená. Podľa vzoru centrálneho registra zmlúv vytvoríme centrálne registre verejných obstarávaní, predaja majetku a poskytnutých dotácií.
2.1.2. Špičkovíprofesionáli,niepolitickéfigúrky
Posilníme zodpovednosť verejných činiteľov a štátnych zamestnancov. Zakážeme stranícke a koaličné nominácie na najdôležitejších pozíciách v manažmentoch veľkých firiem, vo vedení finančných úradov, Sociálnej poisťovne a úradov práce. Urobíme poriadok v politických nominá- ciách. Ministri si budú vyberať z ľudí, ktorí prejdú náročným výberom. Ovplyvňovanie výberu sa stane trestným činom rovnako, ako ním je manipulácia verejného obstarávania. Vrcholoví manažéri budú odmeňovaní podľa pravidelného hodnotenia na základe zverejnených kritérií. Ich neplnenie môže byť zákonným dôvodom na odvolanie.
2.1.3. Dokončímereformujustície
Slovenskú justíciu nesmú ovládať ani bratstvá, ani politika. Otvorenosť justície, ktorú sme presadili, považu- jeme za štandard, ktorý nedovolíme obmedziť. Navrhneme ústavné zmeny, ktoré oddelia funkciu predsedu Súdnej rady a predsedu Najvyššieho súdu, zreformujú Najvyšší súd a obmedzia politické vplyvy na Ústavný súd. Pretrhne- me tak väzby, ktoré umožňujú nežiaduci vplyv na sudcov a ohrozujú ich nezávislosť pri rozhodovaní v sporoch. Zároveň tým obmedzíme koncentráciu moci v súdnictve. Vytvoríme podmienky na presadzovanie etických noriem sudcov a právnických profesií.
2.1.4. Efektívnejšiaprácasúdov,väčšítlak navýsledky
Zavedieme elektronické doručovanie súdnych rozhodnutí prostredníctvom dátových schránok. Zavedieme elektro- nický súdny spis. Rovnako spustíme aj nahrávanie súdnych pojednávaní. Zvýšime užívateľský komfort pri vyhľadávaní zverejnených rozhodnutí. Pravidelné hodnotenie sudcov uvedieme do praxe. Vytvorením podmienok na súdoch a zverejňovaním výsledkov práce súdov vytvoríme tlak na efektívnosť manažovania súdov zo strany predsedov súdov. Vďaka tomu budú súdy konať rýchlejšie a zvýši sa právna istota a predvídateľnosť ich rozhodovania.
2.1.5. Dokončímezmenynaprokuratúre
Prokuratúra nesmie byť hradbou, cez ktorú nepreskočí spravodlivosť. Vo vláde Ivety Radičovej sme presadili zmeny, ktoré systémovo menia prokuratúru smerom k otvorenosti a spravodlivosti pre všetkých. Tieto zmeny sú dnes zabloko- vané. Prokuratúra nemá generálneho prokurátora napriek tomu, že bol zvolený. Prioritou SDKÚ-DS bude zmeny na prokuratúre dotiahnuť do konca.
2.1.6. Posilnímepostaveniepolicajného prezidentaapomôžemestabilizovať políciu
Je najvyšší čas zastaviť ustavičné personálne zmeny a z nej vyplývajúcu neistotu v polícii, pretože jej sťažuje prácu pri hlavnej úlohe: chrániť občanov. Budeme presadzovať, aby policajného prezidenta menovala vláda na návrh ministra vnútra po verejnom vypočutí kandidáta v príslušnom parla- mentnom výbore.
2.1.7. Nezávisláinšpekcianadpolíciouaarmádou
Budeme presadzovať oddelenie inšpekcie od ľudí, ktorí ria- dia políciu a armádu, a vytvoríme nezávislý inšpekčný úrad. Ak občan cíti, že policajt nechráni verejný záujem, právo a poriadok, berie úplatky alebo je zapletený do nezákonnosti a korupcie, musí mať istotu, že jeho sťažnosť na policajta bude nestranne prešetrená. To isté platí pre príslušníkov ozbrojených síl aj civilov vo vzťahu k nezákonným postupom v armáde. Nezávislá kontrola nad políciou a armádou bude silnejšia, efektívnejšia aj lacnejšia ako rezortné „inšpekcie“ podriadené ministrom obrany a vnútra alebo policajnému prezidentovi.
2.1.8. Stopzneužívaniutajnýchslužieb
Navrhujeme zásadne nový spôsob kontroly nad použí- vaním odpočúvania. Občania, ktorí boli odpočúvaní, budú musieť byť po šiestich mesiacoch od skončenia odpočúva- nia vyrozumení. Výnimku bude môcť udeliť len sudca v prípadoch organizovaného zločinu a vážneho ohrozenia štátu. V prípade, ak bude občan považovať odpočúvanie svojej osoby za neodôvodnené, bude sa môcť obrátiť na súd a žiadať odškodnenie. Zvýšime aj kontrolné právomoci parlamentu, aby sme v budúcnosti predišli podobným škan- dálom, ako tomu bolo nedávno vo vojenskej spravodajskej službe. Týmto spôsobom bude odpočúvanie používané iba v najkrajnejších nevyhnutných prípadoch a predídeme jeho politickému zneužívaniu.
2.1.9. Zrušímeimunituposlancov
Napriek tomu, že súčasná vláda predložila parlamentu návrh na zrušenie trestnoprávnej imunity poslancov, táto im zatiaľ ostáva – potrebnú zmenu ústavy nepodporili opozičné strany Smer-SD a SNS. Budeme ďalej presadzovať výrazne obmedzenie imunity poslancov NR SR tak, aby sa imunita vzťahovala už iba na výroky a hlasovanie poslancov na pôde NR SR. Spolu s občianskou spoločnosťou budeme vyvíjať verejný tlak na strany obhajujúce privilégiá politikov, aby zmenili názor a umožnili tento krok.
2.1.10. Skutočnémajetkovépriznaniaprepolitikov
V rámci reformy justície sme presadili skutočné majetkové priznania sudcov. Majetkové priznania politikov a vysoko- postavených funkcionárov platených z verejných peňazí však naďalej zostávajú len formálne. Schválime a budeme zverejňovať takú podobu majetkových priznaní, ktorá sku- točne poskytne širokej verejnosti informácie o majetkových pomeroch politikov a ľudia z nich uvidia, či politik počas svojho funkčného obdobia nadobudol naozaj len majetok, ktorý mohol získať z platu.
2.2. LACNEJŠIE A LEPŠIE VEREJNÉ SLUŽBY
2.2.1. Nakúpiťlepšiezamenej
Súčasná vláda stihla zmenami pravidiel postaviť bariéru najčastejším podvodom vo verejnom obstarávaní. Už tieto kroky priniesli významné úspory, no efektívnosť štátnych tendrov musíme ešte zvýšiť. Preto čo najrýchlejšie presadí- me nový zákon o verejnom obstarávaní, ktorý ministerstvo spravodlivosti pripravilo, a len pád vlády zabránil jeho prijatiu. Navrhované zmeny výrazne znižujú komplikovanosť verejného obstarávania, určujú jasnú zodpovednosť a tresty za zmanipulované tendre. Zároveň zavedieme súťažné prin- cípy do predaja a prenájmov štátneho majetku.
2.2.2. Eurofondy:nemrhať,nekradnúť.Investovať
Cieľom použitia eurofondov nemá byť podpora vybraných podnikateľov a pochybných projektov, ale zvyšovanie kvality života na Slovensku a podpora pracovných miest. Našimi jednoznačnými prioritami sú preto investície do infraštruk- túry, nemocníc, školstva, zamestnanosti a ochrany proti povodniam. Zlepšíme pravidlá použitia eurofondov čo najviac smerom k automatickej nárokovateľnosti. Tak, ako sme začali zverejňovať na webe zmluvy, začneme zverejňo- vať všetko o eurofondoch.
2.2.3. Prijmemezákonoštátnychakciových spoločnostiach
Prijmeme zákon o štátnych akciových spoločnostiach, ktorý vytvorí čitateľné pravidlá výberu manažérov, spôsobu riadenia a zabezpečí zvýšené príjmy do verejných rozpoč- tov. Štátne firmy budú hospodáriť podľa vopred určených, merateľných a zverejnených kritérií, čo pomôže obmedziť korupciu a uľahčí kontrolu zo strany vlády a verejnosti.
2.2.4. Kvalitnejšiealacnejšieprávneslužby pre Slovensko
Zriadime Úrad právnych služieb, aby záujmy Slovenskej republiky obhajovali zamestnanci štátu, a aby Slovenská republika okrem výnimočných prípadov nemusela platiť tisíce eur externým právnym firmám.
2.2.5. Informáciebudúslúžiťobčanom
Štátne aj verejné inštitúcie disponujú množstvom informá- cií, ale kvalita ich spracovania, dostupnosť pre verejnosť a užitočnosť pre občanov sú v mnohých prípadoch otázne. Presadíme, aby štát povinne spracovával a zverejňoval štatistiky o kvalite služieb financovaných z verejných peňazí. Napríklad v školstve, v zdravotníctve alebo v doprave. Všade tam, kde si občan môže vyberať z ponuky verejných služieb, ale je v informačnej nevýhode.
2.2.6. Všetkopodjednoustrechou
Zmodernizujeme štátnu spravu tak, aby bežnú agendu občania vybavili cez internet, mobil alebo prostredníctvom terminálov na poštách, či obecnom úrade. Integrované obslužné miesta zvýšia dostupnosť služieb štátnej správy najmä v regiónoch a v malých obciach, čo bude znamenať úsporu času, a tým aj výdavkov na strane občanov a pod- nikateľov. V rezortoch zavedieme úsporný model ôsmich krajských úradov podľa vzoru finančnej správy, počet kon- taktných bodov pre klientov však znižovať nebudeme.
2.2.7. Môjmobil,môjpodpis
Namiesto nepoužiteľného elektronického podpisu zavedie- me princíp “môj mobil, môj podpis”. Elektronická komu- nikácia občanov a podnikateľov s verejnými inštitúciami v doterajšej podobe nie je optimálna a často zbytočne kom- plikovaná. Vytvoríme podmienky, aby mohli v bežnej agende ľudia s úradmi komunikovať jednoduchšie a s pomocou zariadenia, ktoré majú vždy pri sebe – mobilným telefónom. Špeciálnym fondom budeme zároveň motivovať neziskové organizácie a inovatívne firmy, aby navrhovali kreatívne we- bové a mobilné riešenia na komunikáciu občanov s úradmi.
2.2.8. Stoprezortizmupomôžeobčanom aušetrízdroje
Bezpečnosť občanov a štátu je nadrezortná úloha. Zjedno- tíme niektoré úlohy ministerstva obrany a ministerstva vnútra tak, aby sme zvýšili bezpečnosť občanov. Spoločným postupom pri nasadení vojakov, policajtov a ich technických prostriedkov zabezpečíme rýchlejšiu a účinnejšiu pomoc občanom pri krízových udalostiach a živelných pohromách. Presadíme spoločné verejné obstarávanie pre bezpečnost- né rezorty, pretože tak ušetríme významné zdroje daňovní- kov. Oddelené obstarávania výzbroje a výstroje pre políciu, ozbrojené sily a ďalšie bezpečnostné zložky náklady štátu zbytočne predražuje.
2.3. ZAHRANIČNÁ POLITIKA
Zahraničná politika je predovšetkým služba občanom. Slovenskí občania musia vedieť, že sa na svoju krajinu môžu spoľahnúť. Úlohou zahraničnej politiky je podľa nás presadzovanie a ochrana záujmov občanov Slovenska.
2.3.1. UdržímeSlovenskovjadre európskychprocesov
Euro je aj naša mena. Naším cieľom je, aby Slovensko aj v budúcnosti zostalo v centre európskej integrácie. Zodpo- vednou európskou politikou budeme chrániť úspory našich občanov a investície našich podnikateľov. Preto chceme vždy byť pri hlavnom stole, pri ktorom sa v EÚ rozhoduje. Chceme byť zodpovedným a konštruktívnym partnerom, ktorý je oporou stability spoločnej európskej meny a dokáže v kľúčových okamihoch zabezpečiť ochranu svojich záuj- mov.
2.3.2. Európapotrebujereformy afinančnúdisciplínu
Budeme tlačiť na trvalé a efektívne posilnenie rozpočtovej zodpovednosti v eurozóne. Sme za zavedenie automatic- kých sankcií voči nezodpovedným krajinám. Nositeľom do- hľadu nad rozpočtovou disciplínou by mali byť skôr silné nadnárodné inštitúcie, než orgány zostavené zo zástupcov národných štátov. Skúsenosť ukazuje, že národné štáty môžu byť nedôsledné v uplatňovaní sankcií. Podporujeme zavádzanie európskych záchranných mechanizmov, v kto- rých budeme požadovať účasť súkromného sektora – ako nástroj brániaci morálnemu hazardu.
2.3.3. Budemechrániťdaňovúkonkurenciu
Konkurenciu v priamych daniach v Európskej únii považu- jeme za prospešnú pre Európu ako celok a budeme brániť suverenitu Slovenskej republiky v otázkach priamych daní. Sme presvedčení, že iba hlbokými reformami a silnou finančnou disciplínou môže Európa zachovať svoje postave- nie v stále silnejšej globálnej konkurencii.
2.3.4 PodporímerozširovanieEurópskejúnie
Slovensko je malá otvorená ekonomika závislá od vonkaj- šieho prostredia. Podporujeme integráciu ďalších krajín do EÚ, pretože rozširuje priestor slobody, demokracie, stability, bezpečnosti a prosperity v Európe.
2.3.5. Diplomaciavslužbáchobčanov
Chceme, aby naše zastúpenia v zahraničí dokázali pri kaž- dej príležitosti efektívne pomáhať, chrániť a slúžiť občanom Slovenskej republiky. Našim podnikateľom budeme v zahra- ničí hľadať obchodných partnerov a nové príležitosti, ktoré prinášajú investície a prácu do regiónov Slovenska.
2.3.6. Dobrévzťahysnašimisusedmi
Chceme si aj naďalej vzájomne pomáhať s najbližšími susedmi a spojencami – Českou republikou, Maďarskom a Poľskom. Naši susedia sú našou oporou v dobrých i zlých časoch, a preto budeme presadzovať princíp bezproblémo- vých vzťahov s nimi.
2.3.7. Zahraničnápolitikazaloženánahodnotách
Zahraničná politika bude vychádzať z hodnôt, ktoré Slovensko vyznáva. Slovensko bude presadzovať hodnoty slobody, demokracie a tolerancie všade vo svete, predo- všetkým v blízkych regiónoch Balkánu a východnej Európy. Budeme našimi skúsenosťami podporovať snahy krajín, ktoré reformujú svoje ekonomiky.
2.3.8. Presadímeefektívnejšiezapojenie ozbrojenýchsíldonadnárodnejspolupráce
Finančné možnosti štátu sú obmedzené, ale náklady na mo- dernizáciu armády obrovské. Kríza vytvára tlak na efektívne využívanie zdrojov. Najefektívnejší spôsob predstavuje širšie zapojenie našich ozbrojených síl do spoločných projektov. Spoločné obstarávanie s ďalšími krajinami NATO či využíva- nie obstarávacej agentúry NATO môže významne znížiť náklady. Spolupráca pri zdieľaní vojenských spôsobilostí, ale aj pri nákupe techniky, pri jej servise a výcviku sa musí stať dôležitou prioritou, aby sme vládali armádu modernizovať.
2.4. ŽIVOTNÉ PROSTREDIE
2.4.1. Budemeposilňovaťekologické povedomieuľudí
Prevencia je najlacnejším opatrením. Zavedieme do základ- ných škôl náuku o ochrane prírody, aby sme u detí vytvorili ekologické povedomie od mala. Zvýšením citlivosti občanov na poškodzovanie prírody znížime riziko ekologických zloči- nov v budúcnosti.
2.4.2. Zavediemeprísnejšiuochranuzvierat
Vypracujeme samostatný, moderný a komplexný zákon na ochranu zvierat. Podľa Lisabonskej zmluvy sa mení prístup k zvieratám, prestávajú byť právne vecou, rešpektuje sa, že sú cítiacou bytosťou. Zmeníme aj ustanovenia zákona o poľovníctve a odstrele zatúlaných psov a mačiek.
2.4.4. Jasnépravidláavlastníckevzťahy pomôžuochraneprírody
Prijmeme jasné pravidlá pre vzťahy medzi ochranou prírody a vlastníkmi pozemkov. Zavedieme jednoznačné pravidlá pre vyhlasovanie chránených území a vytvoríme inštitút úhra- dy majetkovej ujmy spôsobenej obmedzením užívania pri ochrane prírody. Začneme diskusiu o prevedení pozemkov ochrany prírody do štátneho vlastníctva forma výkupu alebo výmeny pozemkov. Budeme pritom rešpektovať možnosti spoločnosti a hľadať alternatívne zdroje financovania mimo štátneho rozpočtu
2.4.5. Urobímeporiadoksodpadmiarecykláciou
Sprehľadníme financovanie odpadovej politiky, aby občania neplatili za odpad dvakrát – v cene tovaru a v poplatku za komunálny odpad. Prehodnotíme nesystémové prvky v odpadovom hospodárstve. Zrušíme Recyklačný fond, ktorý zo zákona vyberá poplatky, ale nemá zodpovednosť za plnenie cieľov odpadového hospodárstva. Liberalizujeme trh na spracovanie odpadu, aby sme znížili ceny a prijali štandardné európske pravidlá.
Zastavíme prudké zadlžovanie, ktorým Slovensko trpí od roku 2009, i napriek výraznému zníženiu deficitu v roku 2011. Nevyhnutne potrebujeme udržať dôveryhodnosť Slovenska na finančných trhoch. Iba dôveryhodné Sloven- sko dokáže držať krok s najúspešnejšími európskymi štátmi. Príklady Grécka, Talianska či Maďarska naopak ukazujú, že nezodpovednosť vo verejných financiách dokáže veľmi rýchlo ohroziť kvalitu života občanov.
3. ZODPOVEDNÝ ŠTÁT SO ZDRAVÝM ROZPOČTOM, KTORÝ INVESTUJE DO BUDÚCNOSTI
3.1. OZDRAVÍME VEREJNÉ FINANCIE
Zastavíme prudké zadlžovanie, ktorým Slovensko trpí od roku 2009, i napriek výraznému zníženiu deficitu v roku 2011. Nevyhnutne potrebujeme udržať dôveryhodnosť Slovenska na finančných trhoch. Iba dôveryhodné Sloven- sko dokáže držať krok s najúspešnejšími európskymi štátmi. Príklady Grécka, Talianska či Maďarska naopak ukazujú, že nezodpovednosť vo verejných financiách dokáže veľmi rýchlo ohroziť kvalitu života občanov.
3.1.1. Zastavímerastverejnéhodlhu
Zastavíme rast verejného dlhu, jeho podiel na HDP začne- me opäť znižovať. Za jediný rok sme znížili deficit z 8% na menej ako 5% percent HDP a sme pripravení pokračovať. Deficit verejných financií znížime pod 3% HDP už v roku 2013. Zadlžovanie zastavíme opatreniami na strane príjmov aj výdavkov. Tvrdým úsporám sa vyhnú len oblasti dôležité pre úspešný rozvoj Slovenska, najmä školstvo a výstavba dopravnej infraštruktúry. To je jediný spôsob, ako obnoviť dôveryhodnosť Slovenska v súčasnosti a, zároveň, pripraviť našu krajinu na obdobie po roku 2020, keď sa začne prud- ko zvyšovať počet starších ľudí.
3.1.2. Rozšírimeústavnýzákon orozpočtovejzodpovednosti
Ústavný zákon o rozpočtovej zodpovednosti doplníme ďalšími pravidlami, ktoré posilnia disciplínu vo verejných financiách. Zavedieme záväzné výdavkové stropy tak, aby sa finančné bremeno nepresúvalo na budúce generácie. Zabránime tomu, aby vláda klamala občanov o skutočnom vývoji verejných financií. Nebudeme používať účtovné triky, ktoré priviedli do problémov nielen Grécko, ale aj celú EÚ. Nebudeme zneužívať PPP projekty, ani obmedzovanie druhého piliera na oklamanie štatistík. Skoncujeme aj s ne- ustálym zadlžovaním železničných spoločností a nemocníc.
3.1.3. Obmedzímepopulizmus vparlamenteavovláde
Zavedieme pravidlá, ktoré obmedzia schvaľovanie legisla- tívnych a iných návrhov s negatívnym vplyvom na verejné financie. Ak budú chcieť vláda a parlament prijať zákony, ktoré zvyšujú výdavky, alebo znižujú príjmy v už schválenom štátnom rozpočte v priebehu roka, budú musieť zároveň schváliť kompenzačné opatrenie (znižovanie iných výdav- kov alebo zvyšovanie iných príjmov) minimálne v rovnakom rozsahu.
3.1.4. Razantneobmedzímedaňovéúniky
Vyhýbanie sa plateniu daní a odvodov ubližuje poctivým ľuďom. Okrem dôrazu na apolitickú a profesionálnu daňovú správu preto presunieme kompetenciu vyšetrovať daňové trestné činy na finančnú správu. Posilníme väzbu medzi daňovými kontrolami a trestným stíhaním. Sprísnime definí- ciu trestných činov súvisiacich s daňovými podvodmi, aby ich bolo možné efektívne dokazovať. Zavedieme náhodné kontroly, aby na miestnej úrovni kamarát nekontroloval kamaráta.
3.1.5. Tlaknavyššiuziskovosťštátnychpodnikov
Viaceré štátne podniky si dostatočne nevšimli, že verejný sektor musí šetriť. Úsporami osobných a prevádzkových nákladov, ale aj v oblasti investícií, je možné zlepšiť hospo- dárenie týchto firiem. Výraznú úlohu musí zohrať zvýšená transparentnosť, obmedzovanie korupcie, a najmä dôsledná kontrola zo strany vlády a verejnosti. Výsledkom bude, že viaceré firmy, ako napríklad Lesy SR, Transpetrol alebo Vodohospodárska výstavba, budú zdrojom príjmov pre štátny rozpočet.
3.1.6. Strategickíinvestoriprefirmy
Kombinácia korupcie a neschopnosti politicky nominova- ných manažmentov priviedla viaceré štátne firmy, napríklad železničné Cargo, letisko Bratislava alebo teplárne, do existenčných problémov. Bez zásadnej zmeny hrozí, že sa budú musieť zachraňovať z peňazí daňovníkov. Získame pre tieto podniky strategických partnerov, a tým ich zachránime. Takéto firmy si zaslúžia kvalitných strategic- kých vlastníkov, ktorí dokážu zabezpečiť ich rozvoj.
3.1.7. Zredukujemeštátnusprávu
Na Slovensku existuje mnoho príspevkových a rozpočtových organizácií, ktorých prínos je otázny. Mnohé z týchto orga- nizácií môžu fungovať aj v budúcnosti, ale bez napojenia na štátny rozpočet. Je nevyhnutné pokračovať v racionali- začných opatreniach spustených počas posledného roka a pol. Urobíme dôkladnú inventúru verejných organizácií s cieľom zúžiť ich činnosti len na tie, ktoré štát skutočne musí vykonávať. Výraznou redukciou prejde aj regionálna štátna správa.
3.1.8. Zvýšiťefektívnosťmusiaajsamosprávy
Kompetencie samospráv prehodnotíme tak, aby ich fun- govanie bolo lacnejšie, ale aby sa súčasne zvýšila kvalita služieb pre občanov. Nie je efektívne, aby takmer 1 200 obcí s menej ako 500 obyvateľmi malo zo zákona voči ob- čanom široké povinnosti, ktoré reálne nedokážu vykonávať. Zásadné zmeny si vyžiada aj fungovanie vyšších územných celkov, pretože náklady na ich činnosť nie sú adekvátne prínosom pre občanov.
3.1.9. Lacnejšienákupytovarovaslužieb
Štát je v mnohých oblastiach najväčším zákazníkom na Slovensku, no verejné organizácie málo využívajú synergické efekty pri nákupoch tovarov a služieb. Existujú obrovské rozdiely medzi cenami tých istých tovarov a slu- žieb pre rôzne štátne inštitúcie. Štát musí nakupovať vždy za najnižšie ceny, ktoré sa podarilo dosiahnuť, a nikdy by nemal platiť viac ako súkromné firmy. Rozšírime využívanie elektronických aukcií, ktoré priniesli výrazné úspory. V pri- meranej miere využijeme aj centralizáciu, najmä pri tovaroch a službách, ktoré využíva viacero verejných organizácií.
3.1.10. Solidaritabohatších: nižšiedávky,nievyššiedane
Vyššia vrstva by mala byť v ťažkých časoch solidárna, ale návrhy na zrušenie rovnej dane prinášajú viac problé-24 mov, než riešia. Môžu odstrašiť investorov, obmedziť tvorbu pracovných miest, a práve najbohatší sa jej vedia vyhnúť. Na druhej strane, cieľom solidárneho sociálneho systému je, aby pomáhal najzraniteľnejším. Navrhujeme preto ob- medziť sociálne dávky pre vyššiu vrstvu, ako sú prídavky na deti, rodičovský príspevok a príspevky pri narodení dieťaťa. Štát by mal platiť opatrovanie a iné sociálne služby len pre tých, ktorí si ich nemôžu dovoliť. Preto pri vstupe do domova sociálnych služieb budeme prihliadať nielen na príjmy, ale aj na majetok.
3.1.11. Ozdravímedôchodkovýsystém
Zavedieme minimálny garantovaný dôchodok (tzv. nultý pilier) vo výške životného minima, ktorý by garantoval solida- ritu v dôchodkovom systéme pre všetkých občanov. Tento dôchodok bude dopĺňaný zásluhovosťou pre tých, ktorí väč- šinu pracovného života prispievali do priebežného systému. Vytvoríme jeden sociálny fond a presunieme všetky platby na zamestnávateľa. Navrhneme automatické mechanizmy, ktoré zabránia nevhodným okamžitým skokom s negatívnym vplyvom na niektoré skupiny občanov. Zmeny sa budú pre- javovať postupne tak, aby sa znižoval obrovský dôchodkový dlh, ktorý ohrozuje budúcu stabilitu verejných financií.
3.1.12. Ochránimeúsporyobčanovvdruhompilieri
Navrhneme ústavný zákon na ochranu druhého piliera a výšky príspevkov na súčasnej úrovni, aby už nikto v budúcnosti nemohol spochybňovať a likvidovať úspory na dôchodok. Urýchlene podrobne zadefinujeme spôsob a postup výplaty dôchodkov z druhého piliera.
3.2. INVESTUJEME DO ŠKOLSTVA, INVESTUJEME DO BUDÚCNOSTI
Školstvo a veda sú pre ďalší rozvoj Slovenska kľúčové. Preto budú mať výnimku z akýchkoľvek reštriktívnych opatre- ní, ktoré bude musieť prijať budúca vláda. V školstve sa budeme snažiť, aby sa vytvoril efektívny systém pre lepšie odmeňovanie učiteľov a modernizáciu škôl.
3.2.1. Učiteliabudúmaťprednosť
Učitelia sú nedostatočne ohodnotení nielen v porovnaní so zahraničím, ale aj s platmi ostatných vysokoškolsky vzde- laných ľudí na Slovensku. Takýto stav považujeme za dlho- dobo neudržateľný a budeme ho riešiť dvoma spôsobmi. Pri rozhodovaní vlády o platoch vo verejnom sektore budú mať učitelia prednosť. Zároveň budeme hľadať finančné rezervy v rezorte školstva na urýchlený rast platov pedagógov. 3.2.2. Školybudúodmeňovanézakvalitu Dnešné normatívne financovanie škôl odzrkadľuje len nákla- dy jednotlivých typov škôl, ale nie ich kvalitu. Do financova- nia škôl začneme započítavať aj ich kvalitu. Financovanie bude odrážať zmenu pridanej hodnoty školy (teda finančne motivujeme školy k zlepšeniu) meranú objektívnym testova- ním, ako aj skúsenosťami žiakov a pri stredných odborných školách aj uplatnenie na trhu práce.
3.2.3. Spätnáväzbaakocestaklepšímškolám avyššejzamestnanosti
Súťaž medzi školami má zmysel v prípade, že študenti, rodičia, zamestnávatelia a verejnosť majú informácie o ich kvalite. Preto okrem zverejňovania platov a nezamestnanosti absolventov stredných škôl presadíme zverejňovanie mien vedúcich pracovníkov škôl, aby bolo možné identifikovať zmeny vo výkonoch nimi riadených inštitúcií v čase, keď boli vo vedení. Objektívne externé testovanie zavedieme do všet- kých uzlových bodov vzdelávania, čím zabezpečíme meranie pridanej hodnoty škôl pre vzdelanie každého dieťaťa. Dôraz presunieme od encyklopedického na kontextové testovanie upravené na vzdelávacie oblasti.
3.2.4. Kvalitnéadostupnéučebnice– napapieriajnainternete
Na internet sme umiestnili všetky nové učebnice objednané za našej vlády (eAktovka). V budúcnosti budú takto dostupné všetky učebnice pre základné a stredné školy. Zrušíme monopol štátu a otvoríme trh s učebnicami, kde si štát ponechá regulačné právomoci. Postupne zave- dieme normatív na učebnice, ktorý zlepší ponuku učebníc pre školy.
3.2.5. Budemepokračovaťvrušení zbytočnejbyrokracie
Učiteľ má učiť deti, nie úradovať. Škola nemá vynakladať peniaze na papierovanie, ale na učenie. Už v tomto skráte- nom volebnom období sme obmedzením byrokracie ušetrili školám milióny eur a učiteľom stovky tisíc hodín. V tomto trende budeme pokračovať v rámci projektu ByroKAT, ktorý sa bude týkať nielen škôl, ale aj zamestnávateľov a občanov.
3.2.6. Abyanglickyvedelinielenučiteliaangličtiny
Zaviedli sme povinnú angličtinu v školách. Zo zahraničných skúseností však vieme, že ak majú absolventi škôl skutočne ovládať jazyk, nesmú sa s ním stretávať len párkrát týždenne na hodinách angličtiny. Preto podporíme na pedagogických fakultách študijné programy anglického jazyka pre učiteľov iných predmetov. Rovnaký program zavedieme aj pre existu- júcich učiteľov v rámci ďalšieho vzdelávania.
3.2.7. Poslednýročníkmaterskejškoly prevšetkydeti
Presadíme sériu opatrení na zabezpečenie rovnakých príle- žitostí pre všetky deti v školách. Prvým z nich bude povinný posledný ročník materskej školy s možnosťou alternatívnych riešení pre deti, u ktorých sa preukáže predpoklad úspeš- ného zvládnutia školskej dochádzky aj bez účasti na predškolskom vzdelávaní. Zároveň podporíme vznik materských škôl v lokalitách s ich nedostatočnou kapacitou.
3.2.8. Špeciálneškolylenpredeti, ktoréichnaozajpotrebujú
Slovensko má rozvinutý systém škôl pre detí so špeciálnymi potrebami, na ktorý môžeme byť v mnohých ohľadoch hrdí. Zároveň však do špeciálnych škôl chodia aj deti, ktoré tam nepatria. Znemožňuje im to získať vzdelanie primerané ich potenciálu a okráda deti aj celú spoločnosť o budúcnosť. Budeme presadzovať postupnú integráciu detí, ktoré na to majú, do štandardných škôl. Integráciu musí sprevádzať vytváranie podmienok na zvyšovanie počtu špeciálnych pedagógov, pedagogicko-psychologických poradcov a asistentov na školách. Zároveň presadíme, aby rediagnos- tiku robili iné inštitúcie ako tie, čo uskutočňujú vstupnú diagnostiku.
3.2.10 Účinnápomocnárukaprezaostávajúce aznevýhodnenédeti
Mnohé deti dnes v školách nestačia spolužiakom. Ak majú držať krok s ostatnými, potrebujú účinnú pomocnú ruku. Za- vedieme podporné letné vzdelávacie kurzy. Vzhľadom na ne- efektívnosť vynakladania prostriedkov postupne obmedzíme opakovanie ročníkov. Nahradíme ho zavedením pomoci pod dohľadom skúsených učiteľov. Dnešný trh práce si vyžaduje poriadne stredoškolské vzdelanie pre všetkých. Postupne predĺžime povinnú školskú dochádzku do 17. roku okrem prípadov, keď si mladý človek vie nájsť prácu aj skôr.
3.3. VYSOKÉ ŠKOLY, VEDA A VÝSKUM NA MEDZINÁRODNEJ ÚROVNI
3.3.1. Zníženienezamestnanostiabsolventov vysokýchškôl
Pri finančnej podpore vysokých škôl zvýšime dôraz na uplatniteľnosť absolventov v praxi. Budeme pokračovať vo zverejňovaní údajov o platoch a nezamestnanosti absolventov jednotlivých vysokých škôl a fakúlt podľa skupín študijných odborov. Budeme znižovať informačnú nerovnosť, ktorá je bariérou efektívnej súťaže a tým umožní- me študentom vybrať si štúdium, ktoré im umožní lepšie sa uplatniť na trhu práce.
3.3.2. Finančnámotiváciaškôlkukvalite namiesto kvantity
Od roku 2011 sme zmenili financovanie tak, aby vysoké školy so špičkovými vedeckými výsledkami dostali viac peňazí a zároveň boli práve motivované získavať študentov na úkor slabších škôl. V týchto zmenách chceme pokračo- vať a vo financovaní zohľadňovať aj zistenia o kvalite vzdelá- vania. Zároveň posilníme motivačné nástroje na získavanie vlastných zdrojov vysokými školami, osobitne posilnením spolupráce so súkromným sektorom.
3.3.3. Posilnímemedzinárodnýrozmer vysokoškolskéhoštúdia
Podporíme spoluprácu slovenských vysokých škôl s kva- litnými zahraničnými univerzitami. Sústredíme sa na vytvá- ranie spoločných študijných programov v angličtine, alebo v inom svetovom jazyku, ukončených spoločným diplomom z našej aj z kvalitnej zahraničnej univerzity. Zlepšíme finan- covanie výmenných programov, aby čo najviac študentov slovenských vysokých škôl strávilo aspoň jeden semester na zahraničnej vysokej škole. Zdôrazníme úlohu študijných pobytov v rámci akreditácie.
3.3.4. Zapojímeštudentovdohodnotenia vysokýchškôl
Centrom našej pozornosti bude pridaná hodnota vysokej školy pre študenta. Na jej zvyšovanie zapojíme študentov do hodnotenia činností vysokých škôl v podobe prieskumov spokojnosti so štúdiom. Budeme zverejňovať a porovnávať výšku poplatkov za štúdium, mieru úspešnosti na prijíma- com konaní a podiel študentov, ktorí vysokoškolské štúdium ukončia. A to podľa jednotlivých škôl, fakúlt a odborov.
3.3.5. Akreditáciaakozačiatok,niekoniec zvyšovaniakvalityvysokýchškôl
Do Akreditačnej komisie sme počas tohto volebného obdo- bia nominovali vždy zahraničných expertov. Budeme chrániť jej nezávislosť od politických a lobistických tlakov. Akreditá- ciu založíme na posudzovaní kvality kolektívu a na priamom monitorovaní výkonu akreditovaných činností vysokej školy. Prijmeme kroky na zníženie administratívnej náročnosti akreditačného procesu. Budeme presadzovať, aby vysoké školy zaviedli vnútorné systémy zabezpečenia kvality podľa Európskeho systému zabezpečenia kvality ESG. Zo štruktu- rálnych fondov sme začali podporovať ich pilotné zavádza- nie. Zabezpečíme aktívnu účasť slovenských vysokých škôl v celosvetovom projekte OECD AHELO zameranom na priame meranie kvality vysokoškolského vzdelávania a využijeme poznatky na zavedenie vlastného systému merania kvality.
3.3.6. Financovanievýskumu–otvorenásúťaž, podporanajlepších
Budeme pokračovať v začatých zmenách vo financovaní výskumu. Zintenzívnime súťaž vo výskume financovanom z verejných zdrojov. Financované projekty a inštitúcie budeme hodnotiť dlhodobo, aj s odstupom času. Všade, kde je to možné, budeme zavádzať scientometrické kritéria na meranie výkonu vo výskume. Štát bude podporovať zák- ladný výskum, výskum na podporu rastu ekonomiky a rastu zamestnanosti, výskum zameraný na rozvoj ľudských zdrojov a špeciálne „slovenské štúdia“ (rómska problematika, udržateľnosť financovania zdravotníctva, školstva, obcí a miest).
3.3.7. Dobrefungujúcigrantovýsystém umožníšpičkovývýskum
Obnovili sme financovanie základného výskumu cez Agen- túru na podporu výskumu a vývoja, ktorý predchádzajúca vláda prakticky zničila. No je to len začiatok. Agentúru transformujeme na verejnoprávnu inštitúciu tak, aby bolo do jej riadenia zapojených čo najviac špičkových zahraničných vedeckých osobností a odborníkov v oblasti manažmentu vedy. Zavedieme systém garantovaného financovania, ktorý stabilizuje základnú mieru financovania agentúry z verejných zdrojov. Zjednodušíme systém využívania štruktu- rálnych fondov na účely výskumu a vzdelávania.
3.3.8. ZásadnáreformaSlovenskejakadémievied
Slovenská akadémia vied je spolu s niektorými univerzitami výkladnou skriňou slovenskej vedy. Lenže funguje na zákla- de zastaraných pravidiel, ktoré jej bránia zúžitkovať výsledky svojho výskumu a podporovať svoje najväčšie talenty. V spolupráci s akademickou obcou pripravíme a presadíme transformáciu SAV na verejnoprávnu inštitúciu fungujúcu na rovnakých pravidlách ako verejné vysoké školy a na princípe vnútornej súťaže.
3.4. KULTÚRA A MÉDIÁ
Vyspelosť národa sa ukazuje nielen výkonnosťou ekonomi- ky, ale aj úrovňou jeho kultúry. Štátna podpora umenia, kul- túry a vzdelania je povinnosťou vlády rovnako ako podpora podnikania. Práve naša kultúra nás totiž robí tými, kto sme. V oblasti kultúry a médií budeme presadzovať dotiahnutie naštartovaných procesov a zlepšenie stavu vecí tam, kde súčasné vedenie ministerstva kultúry neprinieslo uspokojivé výsledky.
3.4.1. Nahradímesúčasnýzložitýsystém rozdeľovaniapeňazí
Súčasný systém rozdeľovania financií na kultúrne projekty je príliš komplikovaný a byrokratický. Zmeníme tento systém tak, aby prebiehal podľa vzoru vyspelých členských štátov Európskej únie, prostredníctvom odborných rád, ktoré budú nezávislé od politických vplyvov.
3.4.2. Zreformujemekultúrneinštitúcie
Fungovanie kľúčových kultúrnych inštitúcií na Slovensku nie je uspokojivé. Premeníme Audiovizuálny fond na efektívny finančný fond na podporu audiovízie. Redefinujeme osvetu a z Národného osvetového centra urobíme transparentné a dobre riadené centrum ochrany slovenského kultúr- neho dedičstva. Pripravíme nové pravidlá obsadzovania špičkových manažérskych postov v kultúrnych inštitúciách v pôsobnosti ministerstva kultúry, ako aj samospráv, aby nedochádzalo k svojvoľným nahradzovaním odborníkov politickými a nekvalitnými nominantmi.
3.4.3. Trojročnéfinancovanie najvýznamnejšíchfestivalov
Súčasné jednoročné financovanie kultúrnych festivalov na Slovensku nedovoľuje plánovanie kvalitnejších pozvaní zo zahraničia. Zmeníme preto spôsob priznávania financií pre najdôležitejšie kultúrne festivaly na trojročné. Zároveň zavedieme štipendijný program pre umelcov. Vrátime sa tak k programu 1. Československej republiky, ktorý bol mimoriadne úspešný, a bol aj časťou propagácie kultúry v zahraničí. Štipendijným program pre umelcov budeme kontrolovateľným spôsobom podporovať domácu umeleckú tvorbu.
3.4.5. ProjektKnižnicaplus
Knižnice by mali byť centrom vzdelania, osvety a kultúry. Dobre fungujúca sieť knižníc je nevyhnutným predpokla- dom pre rozvoj vzdelania, výskumu a znalostnej ekonomiky. Zlepšíme systém využitia knižníc a naštartujeme ich trans- formáciu z priestorov políc s knihami na moderné vzdeláva- cie a komunitné centrá. Tento program bude fungovať ako spoločný program štátu so samosprávami.
3.4.6. Zadefinujemenovúúlohu verejnoprávnychmédií
Napriek zastaveniu zadlžovania vnímame fungovanie Roz- hlasu a televízie Slovenska stále ako neuspokojivé. Ozdra- víme vzťah RTVS a slovenskej verejnosti. Zadefinujeme, čo je verejná služba a čo od RTVS v rámci verejnej služby očakávame. Zmeníme riadenie financií a dramaturgického programu RTVS podľa českého vzoru, aby verejnoprávne médiá ponúkali divákom a poslucháčom kultúrny a atraktív- ny vysielací program.
3.4.7. Zefektívnimevyužívaniefinancií nakultúruvďakajasnýmprioritám
Určíme ministerstvu kultúry priority kultúrnych podujatí a prezentácií pre nasledujúce roky. Zúžime témy pre granto- vé programy, a tým vytvoríme synergické efekty propagácie slovenskej kultúry doma i v zahraničí. Zabezpečíme oživenie už desaťročia nemenných kultúrnych projektov a zlepšenie využitia štátnych dotácií do kultúry. Vymedzíme jasné priori- ty pri záchrane historického dedičstva.
3.4.8. Zavediemesystémaporiadok všadetam,kdechýba
Zavedieme preto systém štátnych zákaziek na nové diela a zákon o nových dielach (najmä sochách) v súkromných developerských projektoch v mestách. Zabezpečíme dôsledne plánovanú a koordinovanú prezentáciu sloven- skej kultúry v zahraničí a podporu marketingu už hotovým kvalitným dielam umelcov. Vytvoríme prehľadný a motivačný systém spolupráce štátu a samospráv pri tvorení a moderni- zácii niektorých známych a dôležitých kultúrnych projektov, akým je napríklad Východná. Nariadime prísnu kontrola a stransparentnenie financovania projektu Košice: Hlavné mesto kultúry 2013 z prostriedkov štátu.
4. SKUTOČNÁ PODPORA PRE MLADÉ RODINY A OCHRANA KVALITY ŽIVOTASTREDNEJ VRSTVY
4.1. POMÔŽEME RODINÁM A PRACUJÚCIM RODIČOM
Na pracujúcich rodičoch, ktorí sa usilujú zabezpečiť rodinu, stojí súčasnosť aj budúcnosť Slovenska. Účinná pomoc štátu rodinám vtedy, keď ju najviac potrebujú, je investícia, ktorá sa mnohonásobne vráti.
4.1.1. Iniciatívazanižšieceny
V ťažkých časoch nie je možné garantovať rýchly rast platov, ale je dôležité brániť zdražovaniu. Pripravili sme program, ktorý vytvorí tlak na čo najnižšie ceny. Tam, kde je to možné, znížime ceny posilnením súťaže. Tam, kde súťaž nefunguje a spotrebitelia sú bezbranní, posilníme regulačné mecha- nizmy a práva zákazníkov, ako sme to urobili pri úveroch na bývanie a zákonnom poistení automobilov. Vytvoríme silného regulátora na ochranu spotrebiteľa na finančnom trhu. Zrušíme či obmedzíme štátne zásahy, ktoré zbytočné zvyšujú ceny, ako pri recyklácii elektroniky, alebo obmedzí- me ich negatívny vplyv, napríklad pri podpore obnoviteľných zdrojov energií.
4.1.2. Podporímezatepľovaniebytovadomov
Ceny energií, predovšetkým náklady na elektrinu, teplo a teplú vodu finančne zaťažujú rozpočet rodiny. Ideálnou cestou, ako znižovať náklady, sú efektívne úspory energií. Zavedieme príspevok na zateplenie vo výške 25 percent in- vestičných nákladov – s primeraným stropom pre rôzne typy bývania. Sústredíme sa na efektívnejšie poskytovanie pod- pory sociálne slabším skupinám, ktoré sú najviac finančne ohrozené a majú najviac obmedzené možnosti investovať do zníženia výdavkov za energie. Náklady budeme financo- vať z transparentného predaja emisií CO2.
4.1.3. Digitálnezručnostipreseniorov
Absencia digitálnych zručností je dnes už považovaná za významné sociálne riziko. Najmä vyššie vekové kategórie sú ohrozené tzv. digitálnou priepasťou, a nie sú schopné vyu- žívať množstvo užitočných informácií a služieb na internete. Pomôžeme preto domácnostiam znížiť ich náklady progra- mom pre starších, ktorý ich naučí lepšie používať internet ako nástroj lacnejšieho nakupovania.
4.1.4. Zlepšímeochranuobčanovpredmonopolmi Ak je zákazník nespokojný v supermarkete, nájde si iný. V prípade monopolov je pozícia zákazníka omnoho slabšia. Pri ich regulácii (napríklad dodávka vody alebo distribúcia plynu a elektriny) je nevyhnutná úloha štátu. A to nielen pri regulácii cien, ale aj kvality služieb. Sprísnime sankcie za nekvalitné alebo pomalé služby monopolov, ako je napríklad neskorá oprava alebo pomalé zriadenie nového odberného miesta.
4.1.5. Detibudúmaťnároknamiestovškôlke
Budeme pokračovať v zvyšovaní a predlžovaní materskej, aby mali rodičia do prvého roka veku dieťaťa zabezpečený slušný príjem. Zavedieme pružné čerpanie rodičovskej do- volenky. Tomu, či sa rodičia rozhodnú pre rýchlejšie alebo pomalšie čerpanie, bude zodpovedať výška rodičovského príspevku. Zabezpečíme garanciu starostlivosti o deti po návrate rodiča do práce. Zvýšime dostupnosť služieb pre deti od dvoch rokov. Postupne vytvoríme podmienky, aby mali rodičia pre takéto dieťa garantovaný nárok na miesto v škôlke.
4.1.6. Zastavímediskrimináciupracujúcichrodín
Zmeníme vyplácanie sociálnych dávok pre nezamest- naných, aby nezáviseli od počtu detí. Upravíme pomoc pre chudobné deti, napríklad obedy v školách, aby bola dostupná aj pre deti nízkopríjmových pracujúcich rodičov. Uprednostníme takú pomoc, ktorá je viazaná na dochádzku a dobré výsledky v škole a posilníme sociálne štipendiá na základných a stredných školách.
4.1.7. Pravidlámusiaplatiťprevšetkých
Pri zanedbávaní povinnej školskej dochádzky presadíme namiesto pozastavenia výplaty rodinných dávok prístup, že za mesiac, v ktorom bude viac ako päť neospravedl- nených hodín, ich štát vôbec nevyplatí. Zrušíme faktickú priestupkovú imunitu sociálne odkázaných, ktorým sa pokuty nemôžu strhávať zo sociálnych dávok. Ponúkneme možnosť pokutu si odpracovať. Ak odmietnu, bude sa môcť pokuta strhnúť z dávok.
4.1.8. Pomocnárukaainvestíciepretých, čojuprijmú
Vytvoríme verejnoprospešné pracovné miesta pre veľmi dlhodobo nezamestnaných, ktorí preukážu, že naozaj chcú pracovať (napríklad predchádzajúcou účasťou na aktivačných službách). Zavedieme povinný posledný ročník škôlky a zabezpečíme kapacitu škôlok tam, kde chýbajú. Aj vďaka tomu budú do špeciálnych škôl chodiť len tí, ktorí tam naozaj patria. Zavedieme dobrovoľne letné vzdelávacie programy pre sociálne znevýhodnené deti, aby nezaostávali za rovesníkmi.
4.1.9. Zlepšímeslužbypreopustené aohrozenédeti
Podporíme iniciatívy smerujúce k takému systému náhrad- nej starostlivosti, ktorý bude rešpektovať najlepší záujem dieťaťa. V roku 2005 sme spustili systém profesionálnych a náhradných rodín, ktorý sa osvedčil. Tieto rodiny sú pre výchovu detí podstatne vhodnejšie ako detské domovy. Do- movy budeme ďalej meniť na krízové centrá, kde budú deti len krátkodobo pred ich umiestnením do rodín. Aj v tejto oblasti tak môžu vznikať nové pracovné miesta, aj s využitím medzitrhu práce.
4.1.10. Revolúciavbytovejpolitike
Cieľom štátnej podpory nemá byť samoúčelné “dotovanie”, ale efektívne programy, ktoré pomáhajú mladým rodinám a zvyšujú zamestnanosť. Podporu bývania preto presunieme pod ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny. Nebu- deme dotovať podnikateľov, ako sú stavebné sporiteľne, ale použijeme peniaze na podporu a motiváciu výstavby nájomných a štartovacích bytov tam, kde najviac chýbajú. Tieto byty bude možné prenajímať len krátkodobo, najviac na 10 rokov, ako pomoc pre mladé rodiny, kým si nedokážu zabezpečiť vlastné bývanie. Na výstavbu štartovacích bytov a jej financovanie využijeme pozemky, ktoré spravuje Slo- venský pozemkový fond.
4.2. ZVÝŠIME KVALITU A DOSTUPNOSŤ ZDRAVOTNEJ STAROSTLIVOSTI
Slovenské zdravotníctvo, napriek snahe zdravotníkov, zly- háva v najdôležitejších poslaniach. Zdravotníctvo potrebuje podstatné zmeny, aby sa začal zlepšovať zdravotný stav obyvateľstva, rástla spokojnosť pacientov s poskytovanými službami a bola zabezpečená finančná ochrana pacientov pred nadmernými výdavkami. Niektoré z potrebných zmien, ktoré sme navrhovali v roku 2010, sa nám už podarilo uro- biť, ale zásadné systémové zmeny stoja ešte pred nami.
4.2.1. Prevenciasastaneprioritou
Pohyb, strava či životný štýl ovplyvňujú naše zdravie väčšmi než moderná medicína. Predchádzanie chorobám si preto zaslúži našu prioritnú pozornosť. Navrhneme, aby boli nie- ktoré nadštandardné výkony zadarmo pre tých, ktorí budú pravidelne absolvovať preventívne prehliadky. Plnú výšku rodinných dávok podmienime absolvovaním preventívnych prehliadok detí.
4.2.2. Zavediemeštandardyposkytovanýchslužieb
Na jednoduché ošetrenie u lekára sa čaká hodiny, v nemoc- niciach chýbajú základné potreby ako toaletný papier alebo príbory. Pacient by mal vedieť, na akú kvalitu služieb má nárok. Zadefinujeme, čo je štandard a čo nadštandard, vrá- tane mechanizmov ich kontroly. Zrozumiteľným systémom merania kvality a akreditácie poskytovateľov zároveň zvýši- me bezpečnosť pacientov. Presadíme zavedenie diagnos- tických a liečebných protokolov, ktoré stanovia štandardnú starostlivosť a zlepšia kvalitu poskytovanej starostlivosti.
4.2.3. Zlepšímedostupnosťzdravotnej starostlivosti
V solidárnom zdravotníctve sme si všetci rovní: na rovnakú potrebu musí byť zabezpečená rovnaká služba. Pacient ne- smie byť diskriminovaný pre miesto bydliska alebo sociálny stav. Zlepšíme prístup k zdravotnej starostlivosti v odľahlej- ších regiónoch, ako i odmeňovanie tamojších zdravotníkov. Zabezpečíme nepretržite dostupnú lekársku pohotovosť. Vytvoríme motivačné mzdové nástroje pre lekárov a zdra- votné sestry, aby služby na lekárskej službe prvej pomoci slúžili dobrovoľne, a nie zo zákonného donútenia.
4.2.4. Stanovímemaximálnečakacielehoty
Zrušili sme výmenné lístky a zbytočné čakanie u všeobec- ných lekárov. Problémom je aj čakanie na poskytnutie odkladnej zdravotnej starostlivosti, ktoré sa predlžuje. Rozšírime reguláciu maximálnej dĺžky čakacích lehôt na všetky zdravotné výkony a diagnózy. Zavedieme maximálne čakacie doby na jednotlivé zdravotnícke služby. Stanovíme jasné pravidlá na tvorbu poradovníkov na odkladnú starostli- vosť. Prehľadné čakacie zoznamy zrovnoprávňujú pacientov, odbúravajú nespravodlivosť a znižujú priestor pre korupciu.
4.2.5. Podporímevšeobecnéišpecializované ambulancie
Ambulantná starostlivosť hrá nezastupiteľnú úlohu pri prevencii, diagnostike i liečbe ochorení. Napriek tomu jej dlhé roky nie je venovaná primeraná pozornosť. To zmení- me. Jednoznačne podporujeme primárnu i špecializovanú ambulantnú starostlivosť. Musíme reagovať na starnutie vše- obecných lekárov a ich nedostatok vo viacerých regiónoch Slovenska. Zatraktívnime všeobecné lekárstvo pre mladých lekárov. Zabezpečíme lepšie a spravodlivejšie ohodnotenie všeobecných lekárov. Okrem kombinácie kapitácie a výko- novej zložky budú dostávať bonus za účelnú farmakoterapiu a prevenciu.
4.2.6. Presadímespravodlivéohodnotenie zdravotníkov,nemocnícaambulancií
Nie je v poriadku, keď majú rovnaké výkony výrazne odlišné ceny v rôznych zariadeniach. Zavedieme spravodlivé ohod- notenie zdravotníckych výkonov a spravodlivé úhradové me- chanizmy pre nemocnice a ambulancie. Presadzovali sme a budeme podporovať prechod na systém platby za diagnózu. Podporíme také odmeňovanie zdravotníckych pracovníkov, ktoré oceňuje kvalitu a výsledky zdravotnej starostlivosti.
4.2.7. Zvýšimespokojnosťpoistencov sozdravotnýmipoisťovňami
Po zjednotení výberu daní a odvodov nebudú zdravotné poisťovne vyberať poistné. Budú sa môcť sústrediť na najdô- ležitejšiu úlohu, ktorou je zabezpečenie kvalitnej zdravotnej starostlivosti pre poistencov a kontrolu využívania zdrojov. Zabezpečíme spravodlivé prerozdelenie peňazí medzi zdra- votnými poisťovňami, ktoré zohľadní chorobnosť poistencov. Pre zdravotné poisťovne sa stane atraktívnym poisťovanie chronicky chorých pacientov a investovanie do skvalitnenia ich liečby. Umožníme zdravotným poisťovniam, aby sa mohli v ponuke svojich služieb odlišovať a vytvoríme podmienky na individuálne zdravotné poistenie.
4.2.8. Ochránimepacientovpredrastúcimi doplatkamizalieky
Jedným z troch základných cieľov solidárneho zdravotníctva je ochrana pacientov pred nadmernými finančnými náklad- mi. Presadili sme lacnejšie lieky a zaviedli sme ochranný limit na doplatky za lieky. Tento limit dnes účinne ochraňuje najviac zraniteľné skupiny chronicky chorých pacientov. Ochranný limit rozšírime na všetkých dôchodcov s nízkymi dôchodkami a ľudí v hmotnej núdzi.
4.2.9. Dokončímetransformáciunemocníc
Štátne nemocnice sa opakovane zadlžujú a opakovane ich oddlžujeme z verejných zdrojov. Preto dokončíme transfor- máciu nemocníc na štátne akciové spoločnosti, ktorá urobí poriadok v ich hospodárení a účtovníctve. Zároveň budú nemocnice vďaka navrhovanému zákonu o štátnych akcio- vých spoločnostiach hospodáriť podľa vopred určených, merateľných a zverejnených kritérií (bod 2.2.3).
Autor: © Nový Čas