Preskočiť na hlavný obsah
Reklama

Prekvapivý krok premiéra Fica: Čo znamená stopka Instanbulskému dohovoru? 4 sporné body

Prekvapivý krok premiéra Fica: Čo znamená stopka Instanbulskému dohovoru? 4 sporné body

Zdroj: tasr

Reklama

Spustila sa veľká polemika. Premiér Robert Fico (53) nečakane uprostred vládneho obdobia odmietol prijatie tzv. Istanbulského dohovoru.

Ide o dokument, ktorý síce Slovensko už pred niekoľkými rokmi podpísalo, ale stále čaká na schválenie parlamentom. Dohovor sa venuje násiliu páchaného na ženách, ktoré sa snaží odstrániť zrovnoprávnením postavenia mužov a žien. Listina sa však stala poriadne kontroverznou a do boja proti sebe postavila ľudskoprávnych a kresťanských aktivistov.

„Pokiaľ budú existovať legitímne a zjavné rozpory medzi ustanoveniami Istanbulského dohovoru a tým, čo hovorí Ústava SR, nepostúpime tento dokument na ratifikáciu. 98 % z jeho ustanovení je užitočných. Práve preto tieto ustanovenia porovnáme so slovenskou právnou úpravou,“ povedal Fico. Konzervatívnym aktivistom prekážajú detaily, ktoré sa v dokumente spomínajú. Ide najmä o definíciu rodu, ktorý je „súbor spoločnosťou vytvorených rolí, vzorov správania“ a je iná ako definícia pohlavia, ktoré je o biologickej podstate človeka. Ministerka spravodlivosti Lucia Žitňanská, ktorá Dohovor podpísala, vysvetľuje, že aktivisti proti nemu ho využívajú na šírenie demagógie. „Nepodporiť spoločný postup krajín proti násiliu na ženách len pre ideologické klapky je zlé a otáčať túto tému do priestoru kultúrnych vojen, kde sa vôbec neodohráva, je ešte horšie,“ dodala.

Čo žiada dohovor

  • vytvorenie dostatočného množstva kvalitných poradenských služieb, liniek
  • vzdelávanie ľudí, ktorí pracujú v pomáhajúcich profesiách
  • efektívne stíhanie násilia
  • motivovanie médií a mužov k zaangažovaniu na prevencii násilia
  • začlenenie materiálov o otázkach rovnosti do učebných osnov
  • financie na boj s násilím

SPORNÉ BODY

1. Oddeľovanie pojmov rod a pohlavie

Predseda KBS Stanislav Zvolenský hovorí, že definícia rodu podľa Dohovoru oddeľuje rod od pohlavia. „Chápe ho ako premennú, ktorá nesúvisí s biologickým pohlavím. Vychádza z predpokladu, že ľudská osoba sa rodí ako neutrálna bytosť a mužskosť, ženskosť či iný rod vznikajú vplyvom výchovy, alebo na základe osobnej voľby.“ Toto chápanie podľa nich protirečí zdravému úsudku.

Adriana Mesochoritisová z organizácie Možnosť voľby, ktorá sa Dohovorom roky zaoberá, tvrdí, že je nesprávne interpretovaný: „Sú to nezmysly, keď sa hovorí o rodovej rovnosti, tak sa umožní, aby sa muži menili na ženy a naopak.“ Podobne hovorí aj Oľga Pietruchová: „Je nesporné a zjavné, že kým biologicky sú ženy rovnaké v rôznych krajinách či kultúrach, ich spoločenské postavenie a práva sú v Európe alebo v arabskom svete diametrálne odlišné.“

2. Učenie študentov v školách o potláčaní stereotypov

V Dohovore sa tiež hovorí o tom, že študenti v školách budú preberať nestereotypnosť rodových rolí. Arcibiskup Zvolenský si myslí, že dohodou môže vyústiť do porušovania práv rodičov na výchovu detí aj do porušovania náboženskej slobody. Chromík zase odmieta, aby Dohovor zasahoval do výchovy detí a rodín. „To, ako si muž a žena budú deliť úlohy v rodine, je ich autonómne rozhodnutie. Akú prácu si vyberú, je len na ich rozhodnutí. Či si rozdelia úlohy stereotypne alebo nestereotypne, do toho sa štát nemá čo starať.“

Pietruchová oponuje, že problematika nestereotypných rodových rolí je už dnes súčasťou osnov. „Navyše, dikcia tohto článku dáva štátu veľký priestor na kultúrne primeranú implementáciu. Rodičia majú právo vychovávať deti v súlade so svojím náboženským a filozofickým presvedčením a na tom Dohovor nič nemení. Rovnako ako na možnosti navštevovať náboženskú výchovu, ktorá je v našich školách garantovaná.

3. Zavádzanie LGBTI agendy do legislatívy

Patrik Daniška z Inštitútu pre ľudské práva a rodinnú politiku hovorí, že Istanbulský dohovor pomôže pretláčať ideológiu aktivistov LGBTI. „Usilujú sa dosiahnuť, aby bola možná zmena z muža na ženu a naopak aj bez zmien na pohlavných orgánoch,“ tvrdí. Anton Chromík z Aliancie pre rodinu zase uvádza, že žena je žena, lebo sa taká narodila. „Ak je rod súbor úloh, bude sa môcť muž vyhlásiť za ženu, lebo sa tak cíti a začal sa správať ako žena? Samozrejme, je to hlúposť, ale zástancovia LGBTI považujú Istanbulský dohovor za svoj nástroj, ktorý chráni ich rodovú identitu,“ dodáva.

Mesochoritisová oponuje, že žiadne homosexuálne manželstvá či registrované partnerstvá Dohovor nerieši a LGBTI komunitu ani len nespomína. „Dohovor je zneužívaný, aby šíril nenávisť k menšinám, pričom Dohovor s témou manželstva, registrovaných partnerstiev nemá nič spoločné. Je to čistá dojmológia a zavádzanie verejnosti, vzbudzovanie strachu, aby mohli pokračovať v okliešťovaní práv žien aj LGBTI, aj keď Dohovor s tým nemá nič spoločné,“ uvádza na pravú mieru.

4. Odstraňovanie nerovnosti žien a mužov

Násilie na ženách je podľa Dohovoru podmienené tým, že v spoločnosti sú zaužívané stereotypy toho, ako by sa malo jedno pohlavie správať. Ženy sú tak podriadené mužom, čo by sa malo odstrániť. Anton Chromík z Aliancie za rodinu hovorí, že rod sa nevyberá podľa toho, ako sa cítim. „Odmietame cieľ - odstraňovať tradície založené na stereotypných rolách mužov a žien. Stereotypy nie sú vždy niečo zlé. Ľudové tradície, veľkonočné zvyky či ľudové tance, ktoré sú založené na stereotypných rolách mužov a žien, spolutvoria naše historické bohatstvo, identitu,“ myslí si.

Mesochoritisová konštatuje, že práve myšlienky, ktoré sú založené na nadradenosti mužov nad ženami, rozširujú násilie páchané na ženách, čo je vedecky dokázané a súhlasí s tým aj OSN a EÚ. „Všetky stereotypné predstavy a konštrukty tak musia zmiznúť. Bez toho sa nedá vyrovnať s násilím. To isté už máme aj v záväzkoch. Musíme odstraňovať všetky postoje a názory, ktoré by podriaďovali ženy pod mužov. Musíme pracovať aj vo vzdelávaní a s mladými ľuďmi, aby tu takéto názory neprevládali,“ zakončila.

Autor: Martin Čeliga

Vyberáme pre Vás niečo viac

Súvisiace