Výsledky testovania digitálnej gramotnosti: Prečo slovenskí žiaci zaostávajú za českými?
15. 11. 2024, 14:00

Zdroj: Istockphoto
Horkosladký výsledok. Slovenskí žiaci v testovaní počítačovej gramotnosti v porovnaní s ďalšími viac ako 30 krajinami nepohoreli, ale ani nezahviezdili. Oproti minulosti si dokonca pohoršili, pričom sa museli skloniť aj pred českými ôsmakmi, ktorí skončili ďaleko pred nimi. Čím je to spôsobené? Čo treba robiť a kedy podľa odborníka môže dôjsť k zlepšeniu?
Slovensko sa po desiatich rokoch opäť zapojilo do medzinárodného testovania počítačovej a informačnej gramotnosti žiakov (ICILS 2023). Naši ôsmaci dosiahli lepší výsledok (499 bodov), ako bol priemer zapojených krajín (476 bodov).V porovnaní s rokom 2013 však získali o 19 bodov menej.
Zaujímavosťou sú rozdiely vo výkone detí podľa pohlavia. Na Slovensku dominovali dievčatá. Pokiaľ ide o medzinárodné porovnanie, vysvitlo, že v danej oblasti sme na tom podobne ako francúzski, nemeckí či nórski žiaci. Na druhej strane sa ani zďaleka nechytáme na susedné Česko. Predbehlo nás tiež Maďarsko. Premiantom je Kórejská republika, naopak, na chvoste sa ocitol Azerbajdžan.

Zdroj: TASR - Martina Kriková
Podľa ministra školstva Tomáša Druckera nám meranie digitálnych zručností opäť ukázalo, ako veľmi ovplyvňuje výsledky detí ich rodinné zázemie. „Ak dieťa vyrastá v domácnosti plnej kníh, s vysokoškolsky vzdelanými rodičmi alebo má doma prístup k počítaču, dosahuje lepšie výsledky,“ uviedol. O národnej tragédii ako v prípade merania čitateľskej gramotnosti PISA 2022 už nehovorí.
Strana
1/2