Preskočiť na hlavný obsah
Reklama

Nepodceňujte prípravu na STK: Poradíme vám, na čo by ste nemali zabudnúť

Nepodceňujte prípravu na STK: Poradíme vám, na čo by ste nemali zabudnúť

Zdroj: arab

Reklama
Logo Nový ČasLogo Nový Čas

Mnohí vodiči sú pred návštevou STK nervózni, pretože aj zánovné vozidlo môže nevyhovieť predpísaným požiadavkám. Uistite sa, že všetko funguje, ako má, a nenechajte nedostatky, akým je napríklad nefunkčné otváranie dverí, aby vás vyradili z premávky.

Po 4 rokoch od prvého prihlásenia

Zaužívaný termín STK neopisuje úplne presne to, čo vás na kontrole čaká. Technická kontrola (TK) má za cieľ celkové posúdenie technického stavu vozidla, súčasťou procedúry je však aj emisná kontrola (EK), ktorá zasa skúma, či motor spĺňa stanovené limity emisií. Povinnosť absolvovať tieto kontroly majú majitelia všetkých vozidiel, ktoré sú prihlásené v evidencii SR. Nový osobný automobil čaká technická a emisná kontrola až po uplynutí štyroch rokov od prvého prihlásenia. Ďalšie lehoty sa nasledovne opakujú každé dva roky.

Pozor na pneu či brzdy

Osvetlenie na vozidle musí byť funkčné, taktiež aj manuálne alebo automatické nastavovanie výšky svetiel. Pneumatiky musia spĺňať minimálnu hĺbku dezénu 1,6 mm, musia byť schválené a zapísané v predloženom doklade o vozidle a tiež bez poškodení (aj rezerva). Nezabudnite na kontrolu prevádzkových kvapalín, ich hladinu a možný únik, ku ktorému nesmie dochádzať (voda, palivo, olej, brzdová kvapalina, kvapalina do ostrekovačov). Slabá účinnosť a nesúmernosť bŕzd bývajú jednou z častých príčin nevyhovenia automobilu počas technickej kontroly. Tento aspekt si však v domácich podmienkach nemáte ako s určitosťou skontrolovať. Čo však spraviť môžete, je preverenie účinnosti parkovacej (ručnej) brzdy zastavením vozidla v stúpaní a prezretie brzdových platničiek či kotúčov.

Dôkladná príprava

Príslušná stanica technickej kontroly preveruje napríklad brzdovú sústavu automobilu, riadenie, nápravy, kolesá, rám, karosériu, osvetlenie, svetelnú signalizáciu, zaťaženie životného prostredia (výfukové plyny), predpísanú povinnú výbavu a, samozrejme, identifikátory vozidla s údajmi uvedenými v dokladoch. Kontroluje sa, či sú všetky skrutky na kolesách, ak auto využíva puklice, dávajú sa dole, ale tiež otváranie dverí, viečka nádrže či sťahovanie okien. Doma si nezabudnite skontrolovať, či vám vo vozidle nechýba homologizovaný výstražný trojuholník, reflexný odev (v dosahu vodiča), autolekárnička (skontrolujte možné poškodenia a úplnosť), náhradné koleso, príručný zdvihák, kľúč na matice alebo skrutky, prípadne prostriedky na bezdemontážnu opravu poškodenej pneumatiky. Automobil musí mať čitateľné evidenčné číslo vozidla, výrobné číslo (VIN) a výrobný štítok. Čelné sklo nesmie mať na sebe praskliny s priemerom väčším ako 20 mm a v zornom poli vodiča nesmú byť umiestnené žiadne predmety. Na čelnom skle ani na predných bočných oknách nesmú byť tieniace fólie, na ostatných oknách len schválené fólie opatrené schvaľovacou značkou a s potvrdením o montáži fólií. Nezabudnite aj na kontrolu funkčnosti zvukového a svetelného výstražného znamenia.

Upravil mu brzdy, a potom sa už len smial: Vyzerá takto koniec najlepšieho kamarátstva?

Zdieľať

Video Player is loading.
Stream Type LIVE
Advertisement
Current Time 0:00
Duration 0:00
Remaining Time 0:00
Loaded: 0%
    • Chapters
    • descriptions off, selected
    • subtitles off, selected
    Upravil mu brzdy, a potom sa už len smial: Vyzerá takto koniec najlepšieho kamarátstva?

    Aké dokumenty si priniesť?

    • Osvedčenie o evidencii vozidla
    • V prípade zadržania takéhoto osvedčenia priniesť fotokópiu osvedčenia a doklad o jeho zadržaní
    • Potvrdenie o montáži fólií, ak ich má vozidlo nalepené
    • Protokol o montáži plynového zariadenia, ak ide o vozidlo s pohonom na LPG alebo CNG, ktoré nie je vybavené týmto zariadením priamo od výrobcu
    • Pri opakovanej technickej kontrole musíte predložiť aj protokol o predchádzajúcej technickej kontrole

    Autor: Redakcia Auto Bild, Nový Čas

    Vyberáme pre Vás niečo viac

    Súvisiace