Prieskum medzi pracujúcimi Slovákmi: Má sa zamestnávateľ vyjadrovať k spoločenským udalostiam?
16. 3. 2025, 1:00

Zdroj: tasr
Chceme, aby náš zamestnávateľ hovoril svoj názor, alebo nie? To je otázka, na ktorú hľadal odpoveď prieskum agentúry Focus pre portál Profesia.sk. ZisťovaIo sa, či je pre ľudí pracujúcich na Slovensku dôležité, aby sa ich zamestnávateľ vyjadroval k vážnym spoločenským udalostiam, ako sú vojna, vražda či atentát. Čo si teda myslia Slováci v jednotlivých regiónoch?

Zdroj: infografika NČ

Zdroj: tasr

Zdroj: nmh
Galéria k článku
Až 44 % respondentov uviedlo, že by chceli, aby sa zamestnávateľ vyjadroval iba k pracovným záležitostiam, a nie k spoločenským témam. Iba 8 % opýtaných považuje za dôležité, aby sa ich zamestnávateľ vyjadril k zásadným spoločenským udalostiam aj verejne.
Podstatný podiel, desatina respondentov, chce, aby zamestnávateľ vyjadril svoj postoj len v rámci firmy. Tretine na tom vôbec nezáleží. Zaujímavé sú aj rozdiely podľa úrovne dosiahnutého vzdelania.
Medzi ľuďmi so základným vzdelaním je len 10 % tých, ktorí považujú za dôležité, aby sa ich zamestnávateľ vyjadril k spoločenským témam, u stredoškolsky vzdelaných s maturitou je to už 20 % a u vysokoškolsky vzdelaných 22 %.
Výrazné rozdiely naprieč regiónmi
V Bratislavskom kraji je najväčší podiel zamestnancov, ktorí považujú vyjadrenie zamestnávateľa k spoločenským udalostiam za dôležité (27 %). Naopak, v Trnavskom kraji je tento postoj dôležitý len pre 10 % respondentov, pričom viac ako dve tretiny sa k tomu stavajú negatívne a nechcú, aby sa zamestnávateľ vyjadroval k týmto témam.
Výrazné rozdiely sa objavili aj podľa veľkosti obce. Kým v obciach s počtom obyvateľov medzi 2 000 a 5 000 je pre 12 % opýtaných dôležité, aby zamestnávateľ vyjadril svoj postoj, v obciach s viac ako 50 000 obyvateľmi to považuje za dôležité viac ako dvojnásobný podiel.

Zdroj: TASR - Martina Kriková
Môže to rozladiť zamestnancov
Zuzana Kusá, sociologička SAV
Ak ide o nejednoznačne interpretovateľnú udalosť so zložitými súvislosťami, jednoznačné (biele či čierne) verejné stanovisko zamestnávateľa môže rozladiť zamestnancov, ktorí to vidia inak, alebo sa im prieči zjednodušený, prípadne politicky zafarbený výklad. Možno viac ako verejné stanoviská môže byť zamestnancovi nepríjemné, ak sú takéto stanoviská šírené, ale aj presadzované v rámci firmy. Môžu byť vnímané ako nátlak a neprijateľná „skúška“ lojality zamestnancov, ktorá sa pri inom názore dokazuje len s obmedzením slobody prejavu a názoru.
Autor: ni, focus, Nový Čas