Legendárne Citroëny - preslávil ich Fantomas
5. 9. 2009, 18:38 (aktualizované: 25. 5. 2020, 14:15)

Zdroj: profimedia.sk
Autá značky Citroën na našich cestách vídať pomerne často. Dnes automobilka vyrába hlavne bežné rodinné vozy a tiež dodávky.

Zdroj: profimedia.sk

Zdroj: profimedia.sk

Zdroj: profimedia.sk
Galéria k článku
V minulosti automobilky sa však dá nájsť niekoľko pozoruhodných kúskov. Tisícky exemplárov prvého z nich - populárne škaredé káčatko - sme mohli pred pár týždňami vidieť na celosvetovom zraze áut oficiálne označovaných ako 2CV. Za tých 90 rokov obohatila značka Citroën automobilový svet o množstvo technicky pozoruhodných riešení. Napríklad už pred druhou svetovou vojnou vyrábala model Traction avant.
Ten sa v roku 1934 stal prvým veľkosériovo vyrábaným vozidlom na svete, ktorý využíval pohon predných kolies. Legendou je aj hydropneumatické pérovanie, vďaka ktorému autá vybavené týmto systémom pri jazde po akokoľvek rozbitej ceste takmer plávajú nad vozovkou. Otáčacie svetlomety, ktoré umožňujú vodičovi ľahší výhľad do zákruty, sa síce v posledných rokoch stávajú súčasťou výbavy drahších automobilov, ale tento prvok mohli už pred viac ako 50 rokmi využívať šoféri Citoënu DS.
OZUBENÉ KOLESÁ, GRANÁTY A AUTÁ
Firmu Citroën založil v roku 1919 podnikateľ André Citroën. Najskôr mal továreň na ozubené kolesá. Tie mali presne také šipkové ozubenie, aké je dnes oficiálnym logom automobilky a skvie sa na kapotách miliónov osobných áut i dodávok. Do jeho sna vyrábať autá zasiahla v rokoch 1914 až 1918 prvá svetová vojna. Počas nej vybudoval na okraji Paríža továreň na výrobu delostreleckých granátov. Keď potom konečne nastal mier, zrušil zbrojnú výrobu a začal pripravovať produkciu automobilov.
Už v roku 1919 vyšiel z brány továrne historicky prvý automobil Citroën. Bol to Citroën 10 HP. V priebehu rokov sa továreň rozrastala a vo výrobe pribúdali ďalšie typy vozidiel. Počas ciest po USA sa André Citroën presvedčil o výhodách pásovej výroby a preto v roku 1933 zvýšil kapacitu svojej továrne na tisíc áut denne. Keď sa pridali problémy s kvalitou výroby, bol nútený predať väčšinu akcií Edoardovi Michelinovi, šéfovi dnešného pneumatikárskeho gigantu. Krátko potom André Citroën umiera. Firma však žije ďalej.
CITROËN 2CV ŠKAREDÉ KÁČATKO
Jeden z kultových modelov značky sa začal rodiť v roku 1936, oficiálna premiéra sa však vinou vojny oneskorila o 12 rokov. Označenie 2CV označovalo takzvané daňové kone, ktoré sa vypočítavali z objemu motora. Skutočný výkon motora s objemom 375 cm3 bol deväť konských síl. Auto išlo maximálnou rýchlosťou 65 km/h, bolo však až neskutočne pohodlné vďaka nezávislému zaveseniu všetkých kolies a veľkým zdvihom pérovania.
(Traduje sa, že zadanie znelo, aby auto bolo schopné prejsť cez zorané pole so štyrmi cestujúcimi a košíkom vajec, pričom sa žiadne vajíčko nesmelo rozbiť.) Auto bolo veľmi jednoduché. Strecha bola zhrňovacia, plátenná, mnoho dielov na karosérii bolo priskrutkovaných, vnútri chýbala palubná doska. Káčatko sa však postupne modernizovalo. Výroba tohto auta skončila až v júli 1990. Celkovo ich vzniklo 3 868 633.
MODEL CITROËN DS
Auto známe napríklad z filmov o Fantomasovi pôsobilo v dobe svojho vzniku ako zjavenie. Koniec-koncov aj dnes, vďaka svojej aerodynamickej karosérii, vzbudzuje obdivné pohľady. Francúzi ho začali zbožňovať takmer okamžite. Dopomohla im k tomu aj značka DS v názve. Výslovnosť týchto písmen bola veľmi podobná so slovom déesse, čo je po francúzsky bohyňa. Už týždeň po premiére mala továreň osemdesiattisíc objednávok. Auto bolo na vtedajšie európske pomery veľké (meralo 480 cm) a vnútri bol pre cestujúcich kráľovský priestor.
Odborníci však oceňovali najmä použité technické riešenia. Napríklad materiály - kapota bola hliníková, strešný diel z plastu. Výška podvozku nad zemou sa dala vďaka hydropneumatickému odpruženiu nastaviť v piatich krokoch od 90 do 260 milimetrov. Na vtedajšiu dobu prevratný bol aj posilňovač riadenia. Auto využívalo mnoho celebrít, vrátane francúzskeho prezidenta de Gaulla či herečky Brigitte Bardot. Za 20 rokov sa ich vyrobila takmer poldruha milióna.
CITROËN A RELY
Hoci Citroën DS bol stvorený v prvom rade na pohodlnú prepravu ľudí, bolo to aj úspešné športové náradie. Citroën DS napríklad dvakrát vyhral rely Monte Carlo. V posledných rokoch je Citroën s prehľadom najúspešnejšou značkou v seriáli najvýkonnejších rely vozov WRC. Najskôr Xsara WRC a teraz C4 WRC zbierajú tituly pre továrenskú značku a fenomenálny pilot Sebastian Loeb sa stal na citroënoch už päťkrát majstrom sveta.
Autor: © Nový Čas