V Muráni chystajú veľkú novinku: Aha, na čo chcú prerobiť starú železnicu! Turisti budú jasať
12. 2. 2025, 7:45 (aktualizované: 12. 2. 2025, 8:31)

Zdroj: nmh/den
Bicyklami po železničnej trati. Dedinka Muráň (okr. Revúca) by sa chcela spojiť s okresným mestom Revúca 9-kilometrovou cyklocestou. Nebola by však asfaltová. Pomocou špeciálnych panelov by sa na ňu zmenila železničná trať, na ktorej vlaky nepremávajú už 14 rokov.

Zdroj: Jan Pesula

Zdroj: nmh/den

Zdroj: nmh/fab
Galéria k článku
Muránska samospráva by chcela aj naďalej rozvíjať turistický ruch. Po známej lúke plnej sysľov, Muránskom hrade či originálnych buchtách prichádzajú s nápadom cyklocesty, ktorá by bola jediná na Slovensku. Vznikla by totiž na nepoužívanej železničnej trati Muráň - Revúca.
„Zvažujeme dve možné alternatívy. Prvou je premávka cyklodrezín po koľajniciach a druhou úprava trate špeciálnymi panelmi systému Trailpanel. Tie by umožnili turistom jazdiť na klasických bicykloch,“ informoval starosta Muráňa Roman Goldschmidt. Podľa jeho slov sú panely vyrobené z recyklovaných pneumatík a plastu.

Zdroj: NČ / ms ( nmh/ Fabo)
Ukladajú sa na koľajnice bez potreby použitia kotviacich prvkov či iných špeciálnych stavebných prác. Panely sú vhodné do rôznych klimatických podmienok a počas svojej životnosti prakticky nepotrebujú údržbu.
„Navyše sa môžu kedykoľvek a ľahko dať dole, ak by bolo potrebné železnicu obnoviť,“ doplnil Goldschmidt, ktorý sa chystá v marci stretnúť s autorom systému Trailpanel Igorom Salopekom a aj so zástupcami Strojníckej fakulty Slovenskej technickej univerzity v Bratislave.
Prídu totiž zistiť, či je železničná trať vhodná na úpravu panelmi. Následne by sa pustili do rokovaní so Železnicami SR. Výstavbu cyklocesty by obec chcela financovať prostredníctvom fondov alebo grantov.
Autor: den, Nový Čas