Reklama

Obyvatelia Brezna si konečne môžu vydýchnuť: Nový predražený obchvat je otvorený! Má to však jeden háčik...

Obyvatelia Brezna si konečne môžu vydýchnuť: Nový predražený obchvat je otvorený! Má to však jeden háčik...

Zdroj: fab

Reklama

Obyvatelia Brezna si z časti vydýchnu. Už nebudú v meste čeliť veľkému náporu nákladnej a kamiónovej dopravy. Tá teraz pôjde novootvoreným obchvatom v smere Tisovec – Banská Bystrica. Motoristi ním prešli po prvýkrát v piatok. Dokončené sú však len dve etapy.

Pri tretej kľúčovej, prepájajúcej Horehronie od Červenej Skaly a Telgártu s Banskou Bystricou, nie je vyhotovená ani projektová dokumentácia. Pričom už druhá etapa bola poriadne predražená, z pôvodnej vysúťaženej sumy dvadsať miliónov eur na takmer štyridsať miliónov! Až stopercentné predržanie stavby mali za následok tri faktory. Najvážnejším bol zosuv pôdy na takmer tristo metrovom úseku. Hoci sa tam vykonal geologický prieskum, nešlo sa do väčšej hĺbky.

Navýšené náklady boli oprávnené. Geologický prieskum mnohí spochybňovali, no robil sa až do hĺbky sedemnásť metrov a problém nastal v hĺbke 22 metrov. To nemohol predpokladať nik. Iba tam sa zvýšili náklady o desať miliónov a na ďalšie milióny mal vplyv covid-19 a vojna na Ukrajine, teda inflácia, nárast cien materiálov a nárast ceny práce,“ ozrejmoval príčiny predraženia takmer dvojkilometrového úseku obchvatu štátny tajomník Ministerstva dopravy SR Jaroslav Kmeť, pričom sa nevyhol ani osobným pocitom: „Padol mi veľký kameň zo srdca, lebo stavba je realizovaná z eurofondov a bolo tu množstvo problematických vecí.“

Najväčší problém spôsoboval svah. Ak by sa zosunul, napáchal by obrovské škody v Brezne. „Ohrozená bola celá priemyselná zóna, zosuvom by bola úplne zničená a pokrytá, ten by skončil pravdepodobne až v rieke Hron, čo bolo veľké riziko, zničilo by to i cestu a železnicu, teda dôležitý bod tranzitu nášho mesta. Sám som videl vo svahu praskliny, ktoré pracovali,“ prezradil novému Času primátor Brezna Tomáš Ábel.

Vyberáme pre Vás niečo viac

Súvisiace