Pri výbere vozidla je kľúčové dôkladne analyzovať svoje individuálne potreby, jazdné návyky a životný štýl. Žijeme v dobe, keď máme na výber najširšiu ponuku pohonov v histórii motorizmu: benzínový, naftový, hybridný, plug-in hybridný a aj čisto elektrický.
Zdroj: istock
Zdroj: arab
Zdroj: shutterstock
Galéria k článku
Ktorý sa nám najviac hodí, ak odhliadneme od emócií? Každý typ pohonu má svoje výhody a nevýhody, ktoré môžu ovplyvniť vašu spokojnosť s vozidlom.
Klasické benzínové motory
Benzíny si dlhodobo udržiavajú popularitu najmä vďaka nižšej obstarávacej cene a tichšiemu chodu v porovnaní s naftovými alebo hybridnými alternatívami. Ich veľkou výhodou je rýchlejšie zahrievanie oproti dieselovým motorom, čo oceníte pri krátkych jazdách, napríklad pri každodennom dochádzaní do práce alebo na nákupy. V hustej mestskej premávke ponúkajú plynulú a pružnú jazdu, pričom dokážu efektívne reagovať na zmeny rýchlosti bez výrazného zvýšenia spotreby paliva. Ak najazdíte väčšinu kilometrov v meste a dlhšie trasy absolvujete len príležitostne, benzínový motor môže byť ekonomicky výhodnejší - nielen vďaka nižšej spotrebe pri takomto spôsobe jazdy, ale aj vďaka priaznivejším nákladom na údržbu a servis.

Zdroj: NČ / ms
Elektromobily
Elektrické vozidlá (elektromobily - EV) sú poháňané výlučne elektrickou energiou a ponúkajú nulové lokálne emisie. Majú aj nižšie prevádzkové náklady, lebo elektrina je často lacnejšia ako benzín či nafta. EV majú menej pohyblivých častí, čo znižuje aj náklady na údržbu. Nákupná cena je vysoká. Je vhodné, ak máte možnosť domáceho nabíjania, rýchlonabíjačky by sa mali používať len občas pri dlhých cestách. Pri nich potom musíte rátať s prestávkami na nabíjanie.
EV je preto vhodnejší na krátke a stredne dlhé cesty. Najnovšie modely však ponúkajú dojazd vyše 500 kilometrov, ale na diaľnici majú vysokú spotrebu. Rozdiel v spotrebe v meste a na diaľnici je v prípade elektrického auta najvyšší. Tiež treba rátať s degradáciou akumulátora. Záruka na batériu je 8 rokov alebo 160 000 km, dovtedy nemá kapacita klesnúť pod 70 %. Ak by hrozila výmena batérie, všetky výhody elektromobilu sú preč.