Veľký prieskum: Bojíme sa vyjednávať o plate! Prečo je to tak a čo Slovákov odrádza?
24. 9. 2023, 1:00

Zdroj: iStock
Prieskum portálu Platy.sk na vzorke 4 300 respondentov a respondentiek zisťoval, čo uchádzačov a uchádzačky najviac odradí zareagovať na pracovnú ponuku, ktorá ich najprv zaujala.
Ukázalo sa, že rozhodujúce pre uchádzačov o zamestnanie je, či im vyhovuje plat uvedený v inzeráte. Ak nie, väčšina z nich sa na pracovnú ponuku ani neozve, nie je pripravená o plate vyjednávať. Česi sú v porovnaní s nami ešte menej ochotní biť sa na pohovore za vytúžený plat. Slovákov tiež odrádza písanie motivačného listu a dochádzanie za prácou.
Až 68 percent Slovákov reaguje na ponuky, iba ak im vyhovuje ponúkaný plat, len 16 percent je ochotných na pohovore vyjednávať o vyššej mzde. Zvyšní očakávajú, že by im plat stúpol po skúšobnej dobe či odpracovanom roku. Vo vyjednávaní sú najsmelší ľudia, ktorí patria do vysokopríjmových skupín – 18 percent z nich chce na pohovore žiadať vyššie ohodnotenie. Naopak, zamestnanci z nízkopríjmových skupín sú menej odvážni, v prieskume túto možnosť uviedlo len osem percent z nich. Tí v takmer 30 percentách prípadov očakávajú zvýšenie po niekoľkých mesiacoch.
Pri vyjednávaní sme odvážnejší ako Česi
- Rovnaký prieskum sa realizoval na vzorke 6 096 respondentov a respondentiek súbežne aj na portáli Platy.cz. Výsledky ukazujú, že Slováci sú odvážnejší vyjednávať na pohovore o výške platu. Česi častejšie ako naši reagujú na ponuky iba v prípade, ak im vyhovuje ponúkaný plat, len 13 % respondentov je ochotných vyjednávať.
- Českých uchádzačov o prácu viac ako Slovákov odrádza nevhodne formulovaný inzerát, keď text obsahuje gramatické chyby, alebo spoločnosť použije infantilný jazyk. Prekáža to 22 % respondentov. Naopak, menej ako našich ich odrádza napísať motivačný list. V porovnaní s 20 % Slovákov to odradí len 14 % Čechov.
Pätine kandidátov a kandidátok sa nechce písať motivačný list
Niektorí považujú motivačný list za prežitok, no nie je to tak. Personalistom povie o motivácii uchádzača alebo uchádzačky veľa, odhalí, či má reálny záujem a text je prispôsobený danej firme, alebo kandidát rozosiela rovnako formulovaný list na rôzne ponuky. Prieskum ukázal, že požiadavka napísať motivačný list odradí reagovať na inzerát až 20 percent ľudí.